برای بسته بندی ماهی پاکت از کجا بخرم؟

بسته بندی ماهی

برای بسته بندی ماهی پاکت از کجا بخرم؟

در این مقاله ابتدا به انواع ماهی های موجود در شمال و جنوب ایران میپردازیم سپس به پاکت بسته بندی مناسب بسته بندی ماهی را بررسی میکنیم.

ماهیان دریای خزر:

از ماهیان دریای خزر، ماهی سفید و ازون برون بسیار معروف و بسیار متنوع بوده است. اگر به بازار ماهی رشت و لنگرود بروید تنوع ماهیان این دریا را خواهید دید. در دریای خزر ۱۲۰ گونه مختلف ماهیان شناسایی شده است.

فیل ماهی، تاسماهی، ازون برون، شیپ، ماهی آزاد، ماهی سفید، سوف، ماش، کلمه، شگ ماهی و غیره از با ارزشترین ماهیان هستند.

دریای خزر محل زندگی ماهی خاویار ، خار، ماهی آزاد ، پنج گونه شاه ماهی خزر ، گربه ماهی، سیف دریایی ، امول ، کپور و غیره است.

شگ ماهیان ۱۸ گونه و زیر گونه کپور ماهیان ۲۳ گونه و زیر گونه گاو ماهیان ۳۶ گونه میباشند که ۷۷ درصد کل ماهیها را شامل میشوند.

بخش قابل توجه ماهیان دریای خزر را انواع آب شیرین تشکیل می دهند که به انواع تاسماهیان، کپور ماهیان اردک ماهی اسبله سوف ماهیان نامگذاری شده اند.

ماهی سفید

این ماهی دوکی‌شکل با فلس نقره‌ای روشن و سربی و دم دو شاخه با گوشتی سفید است، جنس نر این نوع ماهی کشیده‌تر و روی سرش خال‌های درشت و سفید وجود دارد وگوشت نر این ماهی بیشتر است.

این ماهی در دو نوع است : دریایی و پرورشی در بازار موجود است اما دریایی اش مرغوب تر است. این ماهی مرغوب‌ترین ماهی شمال بوده و هست اما استخوان‌های بسیار ریزی دارد و خوردن این ماهی بسیار زحمت دارد.

ماهی آزاد

سامن و گاهی سالمون گفته میشود . مرغوب ترین و عالی ترین نوع ماهی در جهان است. دوکی و کشیده است، فلس ریزی و پوشش نقره ای روشن ، خال سیاه روی آن باعث شناسایی اش میشود.

رنگ پوست سفید یا نارنجی است. خاویار ماهی آزاد بسیار درشت و به رنگ نارنجی و یا قرمز بلوری میباشد. فیله ماهی آزاد را به روش دودی مزه دار میکنند. و با نان سفید و کره مصرف می کنند. این ماهی در سالیان اخیر تعدادش کم شده و قیمت آن گران است.

ماهی کپور

کپور از آب‌های ساحلی دریای خزر صید میشود.  ماهی کپور به علت حرکت در کف رودخانه یا مرداب و تغذیه ازگیاهان این محیط بوی گل ولای می‌دهد.

ماهی کپور، دوکی‌شکل و پهن و رنگ آن طلائی مایل به قهوه‌ای با فلس‌های درشت است. کپور بعلت تغذیه در مرداب، امکان دارد طعم ناخوشایندی داشته باشد. برای مزه دار کردن این ماهی باید یکساعت در آب سرد با  سرکه در یخچال نگهداری شود.

ماهی کیلکا

از خانواده شک ماهیان یا هرنیگها است. صیدش محدود و  به صورت کنسرو، دودی و منجمد به بازار عرضه میشود. در کشور روسیه از آب‌های جنوبی دریای خزر صید میشود.

ماهی قزل‌آلا

در آب‌های دریای خزر و رودخانه‌ها صید میشود. اندازه اش کوچک است و پوست خال‌دار که خال قرمز بسیار مرغوب‌تر است.

اردک ماهی

این ماهی از رودخانه به دریا می‌آید. فلس ریز خاکستری زیتونی دارد و در زیر شکم اش مایل به زرد میباشد. پوزه اش کشیده و دهانی بزرگ و دندان‌های قوی دارد. اردک ماهی را سرخ یا کبابی میکنند. این ماهی گوشتخوار است زیاد محبوب نیست.

اردک ماهی از منابع غذایی مختلفی تغذیه می‌کند. اردک ماهی، ماهیهایی به اندازه یک سوم خود را شکار میکند. اردک ماهی ها تقریبا ۲۰ درصد غذایشان ماهی های کوچکتر از جنس خودشان است.

ماهی ازون‌بزون با خاویار

این ماهی بدنی کشیده و پوزه‌ای دراز و باریک دارد. سر و لب پائین دارای بریدگی و سیبیلک‌ها کوتاهی دارد. قسمت پشت و پهلو آن تیره و شکمش روشن است. سه نوع ماهی دارای خاویار بنام: ۱) بلوگا استروژن ۲) آسترا استروژن ۳) سورو گا استروژن در دریای خزر وجود دارد.

ماهی سوف

بعد از ماهی سفید ، محبوب ترین ماهی است. این ماهی کشیده و دوکی با پوزه باریک فلس ریز نقره‌ای و بی‌خار و گوشت اش سفید و نرم است. از پرفروش ترین ماهیان دریای خزر بشمار میاید.

ماهی کفال

دوکی‌شکل با پوزه تیز نقره‌ای‌ با فلس درشت وگوشت اش سفید و سفت است. کفال را دودی می‌کنند و سرخ‌شده و یا بصورت کبابی با نارنج و لیمو طبخ میکنند.

‌ ماهی کولی

ماهی کوچک با فلس ریز نقره‌ای است. انواع آن شامل: کاس کولی، که گرده آن به رنگ کبود پر طاووسی است. سیاه کولی، فلس سربی تیره و شاه کولی، نقره‌ای تنه پهن دارد و سرخ‌کرده یا کبابی مصرف می‌کنند.

ماهی سیم

ماهی رودخانه ای است که به دریا میرود. کتابی شکل با فلس متوسط نقره ای درخشان و گوشت چرب با خارهای ریز فراوان است . سیم را نمکی و آغشته با نمک میکنند

ماهی کلمه یا کولمه

ماهی کوچکی و فلسی شبیه فلس کپور و تیره رنگ است به صورت سرخ شده یا کبابی طبخ میشود.

شک ماهی یا هرنیگ

جزء ماهی های اقیانوسها و دریاها خصوصا دریای خزر است. کلمه هرنیگ یعنی لشکر و سپاه و شک ماهیها بطور گله ای در دریا حرکت می کنند و ارزانقیمت هستند. فلس این ماهی براحتی از بدن اش جدا می شود . بهترین نوع شک ماهیشور اواسط تابستان تا پایان پائیز صید می شود. نوعهای دیگرماهی مانند فیل ماهی و ماش در دریای خزر وجود دارند.

ماهی خاویار

گران ترین ماهی دریای خزر است. این ماهی در خالص ترین آبهای خزر وجود دارد. هرچه تخم خاویار سبک و لطیف باشد ، قیمت اش بالاتر است. رنگ و طعم خاویار به سن اش وابسته است. هرچه سن ماهی بیشتر باشد، ارزش خاویار بالاتر است.

ماهیان اقایانوس خلیج فارس

۱ چنعت (گویش  قشمی )شیرماهی:

 شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی دیدن می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است. شیر ماهی یا ماهی شیر نام نوعی ماهی آب شور که دارای اسکلت استخوانی است

ارزش غذایی و فواید ماهی شیر

مصرف ماهی شیر دو تا سه بار در هفته در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می تواند اثرات مثبتی در رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد داشته و نقش دیگری که ید در سلامت انسان به عهده دارد تاثیر آن در متابولیسم مواد انرژی زا بوده و کمبود ید موجب کاهش متابولیسم مواد انرژی زا در بدن گردیده و در نتیجه منجر به افزایش وزن و چاقی می نماید و ید در تولید مثل نیز مؤثر بوده و افراد مبتلا به گواتر ناشی از کمبود ید دچار اختلال در تولید مثل خواهند گردید.

۲-  گواب (گویش قشمی )هوور یا تن:

این ماهی دارای گوشتی پرخون به رنگ شکلاتی تیره است و در بنادر خلیج فارس از آن برای تهیه ماهی سوری استفاده می کنند.

۳- کولی(گویش قشمی )کوسه: همان کوسه است که در داخل دهان دارای دندانهای مخروطی نوک تیز و بسیار برنده است. از انواع کولی می توان به انواع زیر اشاره کرد: کولی بلند، کولی بی دندان، کولی پنگ، کولی جرجور(ظاهر این کوسه نوزاد خود را در شکم پرورش داده و بعد به دریا رها می سازد)

۴-  موش دندان (گویش قشمی )شوریده: این ماهی که در بندرعباس موش دندان نامیده می شود در جلوفک دو دندان شبیه دندان  موش دارد و رنگ بدن آن در پشت و در قسمت شکم نقره ای می باشد و پولک های آن ریز است.خانواده‌ای از ماهیان هستند. شوریده‌ماهیان بالهٔ پشتی بلندی دارند که تا نزدیک دم آن‌ها می‌رسد. یکی از ویژگی های بارز خانواده شوریده ماهیان داشتن خط جانبی بسیار پیشرفته است که مثلاً در ماهی شوریده تا انتهای باله دمی هم میرسد در حالی که این خط در بهترین حالت در ماهی های دیگر تا ابتدای ساقهدمی گسترش یافته.

۵-  حلوا(گویش قشمی ): این ماهی از انواع ماهی استخوانی است که دو نوع حلوا سفید و حلوا سیاه دارد. ماهیهای حلواهمگاناً در دریا زندگی کرده  و

در زمستان و میانه ها پاییز به دریا می آیند.

ماهی حلوا سفید

وزن آن بین ۲٫۵ – ۱٫۲۵ کیلوگرم و طول آن بین ۱۵ – ۳۵سانتی متر می باشد.گوشت این ماهی سفیدرنگ است و گوشت آن به سهولت از استخوان جدامی شود.سرماهی کوچک است. خوزستانی ها به حلوا سفید, زبیده می گویند .

ماهی حلوا سیاه :این ماهی به حلوا سفید شباهت دارد. پوست آن خاکستری تیره است. گوشت حلوا سیاه به لطافت حلوای سفید نیست ولی مزه آن بسیار خوب است.

۶-  شورت (گویش قشمی):

 بدن ماهی شورت نقره ای با اثرات تیره در پهلوهاست. دارای ۱۱ تا ۱۲ شعاع در باله پشتی است. ماهی شورت بیشتر در شن و یا روی شن و در کنار دریا زندگی می کند.

۷-  سرخو(گویش قشمی ):

 نام دیگر این ماهی حمرو یا سبیتی است. رنگ آن قرمز متمایل به صورتی می باشد و دارای گردن کلفت و گوشتالویی است، دهان سرخو بزرگ بوده و کوهان دارد، وزن آن به سه تا چهار کیلو هم می رسد.

۸- شهری یا گدیر(گویش قشمی ):

رنگ این ماهی سفید مایل به زرد و دارای پولک است، لبه سرپوش آبشش نوعی از آن قرمز درخشنده است. از سخت پوستان و نرم تنان تغذیه می نماید، از انواع آن می توان به شهری خال قرمز، دراز صورت، جلادار، نوار زرد و قوزی چشم درشت اشاره کرد.

۹- سنگسر یا دختر ناخدا(گویش قشمی):

 تقریباً دراز و به رنگ سفید تقریباً دراز و به رنگ سفید و مات بوده، پشت سرش مثل سنگ سفت و شکم و پهلوهایش دارای پولکهای سراسر نقره ای است. رنگ بدن در ماهی بالغ خاکستری با جلای نقره ای می باشد.

۱۰-  کر/KER(گویش قشمی ) میش ماهی :

 ماهی درشت و بزرگی است، رنگ شکم آن تقریباً کاهی سفید و سرش بزرگ است، پولکهای کمابیشً پهنی داشته و در پشت قهوه ای رنگ و در ناحیه شکم سفید متمایل به زرد می باشد.

۱۱ گاریز (گویش قشمی ):
 ماهی کوچکی است به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر یا بیشتر به ابزار مشتا Moushta یا حدر (Hadr) صید می شود و بیشتر به صورت برشته طیخ می شود
۱۲– چمن:
 شبیه سرخو و از نوع سرخو است. اما بزرگتر و کمرنگتر از آن است و تقریباً صورتی است.

۱۳-  بیاح (گویش قشمی )ماهی سفید :

از خانواده کفال ماهیان است.این نوع ماهی بیشتر در ایام تابستان صید می شود.صید ماهی بیاح در فصل تابستان و در ماهای مرداد و شهریور بیشتر است  این ماهی که بصورت گله ی حرکت می کند

۱۴- راشگو:

 این ماهی در آبهای گرم و ساحل شنی به مقدار خیلی کم یافت می شود ولی طرفداران بسیار دارد. پشت این ماهی سرمه ای کم رنگ و شکم آن نقره ای است. ماهی راشگو کمابیشً بزرگ و دارای گوشت خوشمزهی است،ضممناً خیلی زود صید می شود.

۱۵- خباط (گویش قشمی )قباد:

این ماهی در قسمت شکم نقره ای رنگ و در سراسر پشت سیاه می باشد و در زمره ماهیان پرطرفدار جنوب می باشد.

۱۶-  سکلا /sokalla(گویش قشمی )سچل:

 این ماهی را سه کله، سکله هم می نامند و بر این باورند که در اصل سگ کله بوده است، رنگ آن سیاه روشن است، طول آن نیز گاهی به شصت سانتیمتر می رسد و گوشت خوشمزه ای دارد و از خانواده تن ماهیان است.

۱۷- صافی یا سافی (گویش قشمی ):

صافی ماهیان از دیگر گونه های تجاری و خوراکی خلیج فارس و دریای عمان است. این ماهی از راسته سوف ماهی شکلان می باشد که دارای ۲۸ گونه است.

۱۸- تلال (گویش قشمی )ساردین:

ساردین یا حشینه یا مومغ دارای رنگ سفید است و طول آن بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر می باشد. پشت این ماهی متمایل به رنگ آبی، پهلوها نقره ای و بدن دراز و الستوانه ای می باشد. در بنادر و جزایر خلیج فارس این ماهی را نمک سود کرده و با آن امادهوه تهیه می کنند.

۱۹- هامور

 از گونه های دیگر ماهی جنوب که البته از گوشت سفت ولی خوشمزه برخوردار است، ماهی هامور نام  دارد. این ماهی در بازار کشور با قیمت بالا به فروش می رسد و همچنین پوست این ماهی بسیار لعاب دار بوده و در تهیه خورشت از آن استفاده می شود. ماهی هامور برای سرخ کردن، تهیه قلیه ماهی و کبابی استفاده می گردد و همچنین این ماهی از ماهیان درجه یک جنوب به شمار می رود.

شهر های سواحل خلیج فارس:

1. بندرعباس: پایتخت استان هرمزگان و یکی از شهرهای سواحل خلیج فار در جنوب ایران است. این شهر به دلیل بندر و معابر دریایی مهم و جاذبه‌های طبیعی خاصی مانند جزیره های قشم و هنگام، مورد توجه گردشگران قرار دارد.
2. بندر لنگه: این شهر در استان هرمزگان واقع شده است و به عنوان یکی از شهرهای ساحلی معروف خلیج فار شناخته می‌شود. بندر لنگه دارای سواحل زیبا و مناظر جذابی است که باعث جذب گردشگران می‌شود.
3. بوشهر: شهر بوشهر در استان بوشهر قرار دارد و شهر ساحلی مهمی است که به خاطر شناورهای نفتی و بنادر نفتی معروف است. این شهر دارای سواحل زیبا و طبیعت فراوانی می‌باشد که جاذبه‌های استثنایی برای گردشگران محسوب می‌شوند.

فعایت ها شهر های که در حوزه دریای خزر و خلیج فارس زندگی میکنند؟

با توجه به موقعیت های مناسب دریای خزر و خلیج فارس امکان بسیار خوبی را به مردمان این حوزه میدهد تا در حوزه صید ماهی فعالیت کنند.

و بعد از صید ماهی و بسته بندی به سراسر ایران به صورت تلفنی و اینترنتی به سراسر ایران پخش کنند

1. بندرعباس: به عنوان یکی از شهرهای ساحلی در جنوب ایران، بندرعباس دارای بازار ماهی بزرگی است و ماهی های تازه در اینجا قابل یافتن هستند.

2. بندرانزلی: این شهر نیز در شمال ایران واقع شده است و بندری دریایی است که معمولاً دارای بازار ماهی تازه است.

3. بندرماهشهر: یکی دیگر از شهرهای ساحلی در جنوب ایران که معروف به بازار ماهی است. در این شهر می‌توانید ماهی های تازه و مرغوب را پیدا کنید.

4. رشت: شهری در استان گیلان که در نزدیکی دریای خزر واقع شده است. رشت یکی از شهرهای بازار ماهی در شمال ایران است.

5. بوشهر: شهری در جنوب شرقی خلیج فارس که به عنوان یکی از مراکز صیادی در ایران شناخته می‌شود. اینجا نیز می‌توانید ماهی تازه را تهیه کنید.

بسته بندی ماهی:

بسته‌بندی مناسب برای ماهی تازه بسیار مهم است تا از تازگی و کیفیت آن حفاظت شود. در زیر چند راهنمایی درباره بسته‌بندی مناسب ماهی تازه را بررسی می‌کنیم:

  • محافظت از تازگی: ماهی باید در دوره زمانی کوتاهی بسته بندی شده و تازه بماند. لازم است بسته‌بندی بلافاصله پس از گرفتن ماهی صورت پذیرد تا از تماس با هوا و دیگر عوامل محیطی کاسته شود.
  • محافت در مقابل نفوذ هوا و حشرات به داخل بسته بندی
  • حفظ تازگی و عطر ماهی
  • افزایش ماندگاری ماهی
  • چاپ با کیفیت پاکت‌های بسته‌بندی ماهی

بسته بندی وکیوم

بسته بندی وکیوم چیست ؟ به تخلیه کامل هوا داخل بسته بندی وکیوم می گویند که باعث می شود مواد غذایی با فاصله زمانی بیشتری دچار فساد شود. همینطور با کاهش حجم بسته بندی حمل و نقل محصولات غذایی به خصوص ماهی را آسان و اقتصادی تر می کند.

از جمله پاکت های مناسب برای بسته بندی ماهی:

  • شفاف متالایز سه طرف دوخت
  • شفاف متالایز سه طرف دوخت داخل طلایی
  • دو رو شفاف سه طرف دوخت

پاکت های باکس پوچ شفاف و متالایز نمونه هایی از پاکت هایی زیپدار هستند.

از اینجا به بعد بهترین پاکت بسته بندی ماهی  را به شما عزیزان معرفی میکنیم  برای اطلاعات بهتر به راهنمای انتخاب پاکت زیپ دار مراجعه کنید

برای بسته بندی ماهی پاکت از کجا بخرم؟

با توجه به اینه که در اکثر استان ها یا شهر های ایران پاکت به صورت تخصصی فروش نمیرود بهترین راه حل خرید اینرتنتی است.

شما به راحتی میتواند در هرجای ایران عزیز باشید و از طریق سایت زیپ پک خرید کنید و در کمترین زمان ممکن سفارشتون رو تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *