قهوه
قهوه دومین نوشیدنی بعد از آب و اولین نوشیدنی انتخابی مردم در جهان می باشد.
اغلب ایرانیان بر این باورند که که قهوه نوشیدنی فرنگی است و چای نوشیدنی ایرانیدر حالی که این تصور اشتباهی است.
. چنانچه تاریخچه قهوه در ایران گویای این است.
همچنین ابن سینا در کتاب قانون خود از قهوه تحت عنوان دانه ای به نام “بونو” یاد کرده است.
و در آن از کاربردهای پزشکی و انرژی بخشی آن صحبت کرده است.
دو روایت در رابطه با تاریخچه قهوه وجود داد:
1_در رابطه ادعای یمنی ها نسبت به کشف قهوه توسط چوپانی در کشور آنهاست.
کلدی چوپان اتیوپیایی پس از اینکه می بیند
که بزهایش بعد از مصرف میوه های درختچه های بون جنب و جوش بیشتری پیدا می کنند.
مقداری از میوه ها را به همراه خود میبرد و با یکی از صوفیان منطقه در میان میگذارد
اما صوفی در مخالفت با او میوه ها را در آتش میریزد.
اما عطر حاصل از برشته شدن دانه های قهوه آنها را مجذوب خود می کند.
پس از خورد این دانه ها به خاصیت انرژی زایی آن ها پی میبرند.
2_در مورد سفر شخصی به نام عمر است که در تبعید به “Ousab” میوه قهوه را کشف کرده است.
عمر که از شدت گرسنگی مجبور به ایتفاده از میوههای وحشی میشود.
به دلیل سفتی و تلخی دانههای سبز قهوه تصمیم میگیرد
آن را به شیوه سایر غلات در آتش برشته کند (بو بدهد).
دانههای بوداده قهوه که اکنون ترد هست را در آب میپزد
و از نوشیدنی و خوراک حاصل میخورد و متوجه خاصیت انرژیزایی و بیاشتهاکنندگی آن میشود.
صوفیان با توجه به ممنوعیت استفاده از الکل در دین اسلام در رقابت با استفاده از شراب در کلیساها از قهوه در مراسم های مذهبی خود و بیدار ماندن در شبها برای عبادت استفاده میکردند.
طرح تولید و بسته بندی قهوه
قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی های مورد علاقه انسان، سال های زیادی است که کاربرد پیدا کرده است
و می توان گفت امروزه در همه مناطق جهان استفاده می شود.
این نوشیدنی محبوب در کنار نوشیدنی های گرم دیگری مانند چای و انواع هر یک از این دو نوشیدنی ، بازار قابل توجهی را در سطح بین المللی رقم زده اند.
در این گزارش به طور خاص وضعیت جهانی تجارت قهوه را بررسی خواهیم کرد.
*چشم انداز جهانی این تجارت تا سال ۲۰۱۹
*روند تولید قهوه در سال های اخیر
*مهم ترین بازارهای جهانی این تجارت
و مواردی از این دست، اهم محتوای گزارش زیر را شامل می شوند.
تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ دنیا به حساب می آید.
حتی در برخی کشورهای آمریکای لاتین وزارت قهوه وجود دارد.
در تمام دنیا به این کالا به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه می شود.
در حالی که در ایران قهوه به عنوان یک کالا و نوشیدنی لوکس محسوب می شود.
طبق نظر رئیس انجمن قهوه درصورتی که فرآوری قهوه در ایران رونق گیرد.
سودآوری آن به حدی زیاد است که ظرف کمتر از ۱۰ سال می تواند جایگزین صادرات نفت شود.
قهوه در مناطق استوایی مثل
*جامائیکا
*جاوه
*برزیل
*کلمبیا
*هند
*و…
رشد می کند. و به صورت بینز (لوبیا شکل و خام مانند) وارد ایران می شود.
این قهوه ها پس از وارد شدن در داخل فرآوری و بسته بندی می شوند.
به همین جهت ایران در زمینه تولید قهوه هیچ فعالیتی ندارد .
در حال حاضر حدود هشت شرکت در ایران به صورت ابتدایی و کاملا سنتی به فرآوری قهوه مشغولند.
تنها یک شرکت به صورت محدود در زمینه صادرات شیر خشک و قهوه فوری، آن هم به کشورهای حوزه آسیای میانه مثل آذربایجان، تاجیکستان… و در حوزه خاورمیانه نیز به کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و بنگلادش قهوه فعالیت می کند.
اینطور نیست که ایران بتواند در چنین سطحی قهوه تولید و به کشورهای اروپایی صادر کند زیرا این توانایی به هیچ وجه در ایران وجود ندارد.
۸۰ درصد بازار ایران را قهوه های فرآوری داخل تامین می کنند.
تنها ۲۰ درصد در این حوزه واردات داریم آماری که تا پایان سال ۹۴ منتشر شده گویای این است که مصرف روزانه تهران در کافی شاپ ها، هتل ها و رستوران ها حدود دو تن است.
شهرهای اصفهان و شیراز ماهانه یک تن و باقی شهرهای کشور نیز ماهانه یک تن مصرف قهوه دارند.
در حال حاضر نوشیدنی های جدیدی مثل تی لته یا همان چای ماسالا به بازار عرضه شده است.
همچنین هات چاکلت نوشیدنی دیگری است که به منوی کافی شاپ ها اضافه شده است.
قهوه های فرآوری شده در ایران در کارخانجات شکلات سازی و … هم استفاده می شوند.
شاید کمی عجیب به نظر برسد.
اگر بگوییم که مصرف قهوه در ایران به زمانی بسیار دورتر از آنکه چای به محبوبترین و پرمصرفترین نوشیدنی پس از آب تبدیل شود بازمیگردد.
امروز رشد روزافزون مصرف قهوه در میان طیفهای مختلف جامعه بهخصوص جوانان،
صنعت فرآوری و بستهبندی قهوه را به یکی از سودآورترین صنایع تبدیلی کشور بدل کرده است.
به طور کلی مصرف قهوه در ایران و کشورهای اسلامی از زمان صدر اسلام و پس از ممنوعیت شراب رواج یافت و تقریبا از قرن نهم میلادی بهعنوان یک نوشیدنی پرطرفدار جای خود را باز کرد.
ایرانیها در گذشته قهوه را بیشتر بهصورت یک دم نوش طبیعی که دارای خواص دارویی هم بوده میشناختند.
مصرف شراب عربی، شراب اسلامی یا همان قهوه روز به روز رو به فزونی مییافت
تا زمانی که کاشفالسلطنه با همان داستان معروف خود بذر چای را از هندوستان به ایران آورد
و لاهیجان بهعنوان قطب چای ایران معرفی شد.
در حال حاضر اما سرانه مصرف قهوه در ایران ۱۶۹/۰ فنجان در روز است و از این حیث در رتبه ۵۴ جهان قرار دارد.
کشورهای
*ایتالیا
*آلمان
*اتریش
*اسپانیا
*پرتغال
*سوییس
بزرگترین کمپانیهای قهوه دنیا را در اختیار دارند
و این در حالی است که کشورهایی نظیر
*برزیل
*کلمبیا
*استرالیا
*هند
*اندونزی
بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان قهوه دنیا محسوب میشوند.
و همین امر نشان میدهد که کشورهای دیگر هم میتوانند بدون آنکه تولیدکننده عمده قهوه باشند در صنعت فرآوری و بستهبندی قهوه سرمایهگذاری کنند
اگر چه در حال حاضر تمام توجه تولیدکنندگان و فعالان صنعت قهوه کشور معطوف به بازارهای داخلی است
اما این امر دور از دسترس نیست که روزی بتوان با برند ایرانی قهوه را صادر کرد.
آب و هوای ایران مناسب کشت قهوه نیست
البته در مناطق جنوبی کشور به دلیل وجود آب و هوای حارهای امکان کشت قهوه وجود دارد
اما به خاطر نبود بستر کشت مناسب و آب کافی باید به کلی قید این کار را زد.
از طرفی اگر هم امکان کشت قهوه در کشور وجود داشته باشد به گفته بسیاری از کارشناسان این کار توجیه اقتصادی مناسبی ندارد.
فرآوری و تولید قهوه
مهمترین بحث در صنعت فرآوری قهوه ترکیب گونهها و خلق طعم مطلوب از طریق فرآیند بو دادن یا روستینگ است.
به طور کلی سه عامل مهم در طعم و کیفیت قهوه موثر است:
_نخستین عامل مهم نژاد، گونه و کیفیت پرورش قهوه است.
_عامل مهم دیگر فرآیند روستینگ یا بو دادن قهوه است که مهمترین مرحله از مراحل فرآوری قهوه به حساب میآید
_ بالاخره سومین عامل رسیدن به ترکیب مطلوب مصرفکننده و مناسب با ذائقه افراد جامعه و بستهبندی زیبا، شیک و استاندارد است. در جریان شناخت طعم و ذائقه، مهمترین مسئله مشخص کردن بازار هدف است، چون در جوامع مختلف با توجه به فرهنگهای متفاوتی که وجود دارد تمایل به مصرف نوع و طعم خاصی از قهوه رواج بیشتری دارد
طراحی و بسته بندی قهوه
هیچ قهوهفروشی نباید به طراحی بستهبندیهای قهوه کمتوجهی کند.
طراحی بستهبندی قهوه به روش درست و کاربردی میتواند برند شمارا بر سر زبانها بیندازد.
باعث متمایز شدن و جلبتوجه پاکت قهوه روی قفسهها شود
مزیتهای زیادی برای تبلیغات و جذب مشتری در شبکه های اجتماعی دارد
میتواند باعث به یاد ماندن برند شما در ذهن خریداران و مصرفکننده ها شود.
مزایای بستهبندی قهوه
بستهبندی قهوه از محصول شما محافظت میکند:
یک بستهبندی قهوه درستوحسابی نهتنها ازلحاظ زیبایی بصری دارد بلکه کاربردی هم هست و از محصول شما محافظت میکند.
عواملی که بستهبندی قهوه باید در برابر آن مقاوم باشد و بهترین نوع بستهبندی برای محافظت از قهوه
*بغل گاست متالایز
میباشد.
برای طراحی بستهبندی قهوه باید دنبالی چیزی بگردید که محصول شمارا در حین جابهجایی، انبار کردن، پخش و توزیع محافظت کند تا وقتی به دست مصرفکننده میرسد کیفیت خودش را از دست نداده باشد.
بستهبندی قهوه باعث تبلیغ میشود:
البته جملهی بالا در مورد هر بستهبندیای صدق نمیکند. و باید طراحی بستهبندی قهوه درست انجام شود تا باعث پروموت و تبلیغ برند شما شود.
در طراحی بستهبندی قهوه حواستان باشد که به نشان دادن اسم برندتان توجه زیادی بکنید و نکات جالب راجع به محصول و کسبوکارتان را حتما نشان دهید.
مثلا اینکه دانههای قهوهی شما از کدام کشور آمدهاند یا تلاشهای برندتان برای حفاظت از محیط زیست میتوانند اطلاعات خوبی باشند.
بستهبندی قهوه باعث فروش بیشتر میشود:
طراحی بستهبندی قهوه اگر خوب و درست انجام شود میتوانند توجه خریدار را به خودش جلب کند و کاری کند که پاکت قهوه شما بین رقبا به چشم بیاید.
اکثر مردم درواقع خاصیت این رادارند که از روی ظاهر چیزی را قضاوت کنند. به همی دلیل هر چه قدر هم که قهوههای شما باکیفیت باشد اما در یک بستهبندی معمولی و بیکیفیت قرار داشته باشد کسی سراغش نمیرود.
شما میتوانید از این خصوصیت مردم به نفع خودتان استفاده کنید و بستهبندی قهوهای طراحی کنید که باعث فروش بیشتر محصول شما شود.
حالا که مشخص کردیم چرا بستهبندی قهوه اینقدر مهم است در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که در طراحی بستهبندی قهوه مهم هستند و به شما کمک میکنند تا بهترین پاکت قهوه را طراحی کنید.
از رنگها نترسید
چشم انسان بهطور طبیعی به سمت رنگهای شاد و جذاب جلب میشود. شما میتوانید برای طراحی بستهبندی قهوهای که در بین رقبا به چشم میآید از چیز سادهای مثل رنگ استفاده کنید. شما میتوانید از روانشناسی رنگ ها در دیزاین استفاده کنید تا بهترین رنگ را برای برندتان انتخاب کنید. رنگ سبز معمولاً بهسلامت و طبیعی و ارگانیک بودن ارتباط دارد اما رنگی مثل طلایی تجملاتیتر است و نشاندهندهی یک کالای لوکس است.
یک تایپوگرافی خلاق انتخاب کنید
نوع فونتی که انتخاب میکنید و تایپوگرافی تاثیر زیادی در موفقیت برند شما دارد. یکی از مهمترین قسمتهای طراحی بستهبندی هر کالایی استفاده از فونت درست و نوشتن خلاقانه و کاربردی تمام اطلاعات موردنیاز روی بستهبندی است. خیلی از کمپانیهای بزرگ فقط از نوشتهها برای لوگویشان استفاده میکنند (مثل گوگل، سونی، ویزا و غیره) که نشان از قدرت تایپوگرافی است. از یک طراح خوب کمک بگیرید تا بهترین سایز و فونت و جای قرارگیری نوشتهها را برای بستهبندی قهوه انتخاب کنید. و همیشه سعی کنید تا از تغییر نترسید چون گاهی یک تغییر بهظاهر کوچک میتواند نتیجهای باورنکردنی داشته باشد.
توضیحات یادتان نرود
یک طراحی بستهبندی قهوه خوب میتواند داستان و پیام برند شمارا به مخاطب نشان دهد. برای ساختن یک پاکت قهوهی جذاب از توضیح دادن نترسید. به حقایق جالبی که ممکن است به نظر خریداران جالب بیاید فکر کنید یا اطلاعات مشخصی از مبدا و نژاد قهوه اتان به خریدارن بدهید. میتوانید روش تولید قهوهتان را هم برای مصرفکنندهها توضیح دهید و در کنارش نکاتی که برای دم کردن قهوهی شما مناسب است تا بهترین طعم را داشته باشد را هم اضافه کنید. میتوانید طعم دقیق قهوه را هم برای خریدارن توضیح دهید بعضی از قهوهها نتهای میوهای یا شکلاتی دارند که میتواند باعث ترغیب خریدشان شود. نکتهای که در توضیحات روی بستهبندی قهوه باید به آن دقت کنید این است که از شلوغی بیشازحد پرهیز کنید.
یادتان نرود پز بدهید
اگر شرکت شما جایزهای برده است یا گواهی خاصی دارد حتما روی بستهبندی به آن اشارهکنید. افراد آگاه همیشه به دنبال گواهیهای خاصی از سازمانهای مختلف غذایی میگردند و بر اساس آن محصول شمارا قضاوت میکنند. پس اگر در این زمینه از رقیبهایتان جلو هستید حتما در طراحی بستهبندی قهوه از اشاره به آن چشمپوشی نکنید. اگر برند شما زحمت زیادی برای حمایت از محیط زیست و استفاده از بستهبندیهایی که به محیطزیست آسیبی نمیزنند میکشد، فروتنی را کنار بگذارید و حتما به این موارد روی پاکتهای قهوه اشارهکنید. اگر برند شما گواهی خاصی ندارد یا کار به خصوصی نمیکند که به آن اشاره شود. میتوانید راجع به کیفیت و ارزشهای شرکتتان صحبت کنید و سعی کنید خریداران را ترغیب کنید حرفهای شما را در مورد کیفیت قهوههای برندتان تست کنند.
بستهبندی قهوه
اگر شما مرغوبترین دانههای قهوه را میفروشید یا بهترین کیفیت پودر قهوه در بازار را دارید. تا وقتیکه خریداران بستهبندی قهوه شما را برندارند کسی متوجه کیفیت کالای شما نمیشود. بستهبندی قهوه شما باید طوری طراحی شود که توجه خریداران را جلب کند تا ترغیب شوند که قهوهی شما را بخرند و از آن استفاده کنند. البته قهوه از محصولاتی است که تازه نگهداشتن و محافظت از محصول هم در انتخاب بستهبندی اهمیت بسیار بالایی دارد.
مهمترین اطلاعات روی بستهبندی قهوه
اطلاعاتی که روی بستهبندی قهوه به آن اشاره میکنید نمایندهی کسبوکار، ارزش و کیفیت محصول شما است.لیست زیر شامل اطلاعاتی است که در فروش قهوه اهمیت دارند و باید روی بستهبندی درج شوند:
رست قهوه:
مصرفکنندههای قهوه معمولا به این قسمت اولازهمه نگاه میکنند. چون میزان رست قهوه روی طعم آن تاثیر میگذارد و اکثر مردم ترجیحشان یک نوع رست خاص است و همیشه به دنبال همان میگردند.
نژاد قهوه:
نژاد و گونهی قهوهی شما یکی مهمترین جزئیاتی است که مصرفکنندهها باید بدانند و باید روی بستهبندی قهوه ذکر شود که این قهوه تک نژاد یا مخلوطی از گونههای مختلف است. حتما به نام کشوری هم که دانههای قهوه در آنجا کشت و برداشتشده روی بستهبندی قهوه اشارهکنید. چون اسم آن کشور میتواند به قهوهی شما اعتبار ببخشد.
روشهایی برای دم کردن قهوه:
اشاره کردن به روش دم کردن قهوهی شما روی بستهبندی قهوه میتواند مردم را ترغیب کند تا قهوه را بخرند تا روش شما را امتحان کنند. توصیه به دم کردن با موکوپات، دستگاه فرنچ پرس یا طرز تهیهی قهوهی ترک میتواند به مطمئن شدن به حفظ کیفیت قهوه و طعم آن با روش درست دم کردن کمک کند.
طعم قهوه:
اشاره به طعم دقیق قهوهی شما به مصرفکنندهها کمک میکند تا متوجه طعم حدودی قهوه قبل از خرید شوند در این صورت امکان اینکه از طعم قهوهی شما خوششان نیاید غیرممکن است و برای همین میتوانید مشتریهای راضی و دائمی برای خودتان بسازید. به دو یا سه عدد نت و میزان اسیدی بودن آن روی بستهبندی قهوه اشارهکنید. باآبوتاب دادن توضیحات این قسمت میتوانید هر شخص معتاد به قهوه را ترغیب به خرید کنید.