پاکت بسته بندی گیاهان دارویی

پاکت بسته بندی گیاهان دارویی

ابتدا در این مقاله با پیدایش و اهمیت گیاهان داروئی آشنا میشویم سپس به پاکت بسته بندی گیاهان دارویی میپردازیم.

تعریف گیاهان دارویی

در تعریف، گیاه دارویی ترکیبی از مواد شیمیایی ارگانیک است که از بخش های خام یا فرآوری شده گیاه به دست می آید. گیاهان دارویی همان گیاهان مختلفی هستند که با گیاه شناسی پیوند دارند. در حقیقت این گیاهان، جهت اهداف درمانی به کار گرفته شده و درباره ی کاربرد آنها نیز مطالعاتی انجام می شود. در حال حاضر چنانچه بخواهیم گیاه دارویی را تعریف کنیم هر بخش از گیاه مانند میوه، دانه، برگ، گل، ریشه، ساقه و از همه کلیدی تر غیر چوبی آن مد نظر است. اخیرا در تعریف واژه ی گیاه دارویی صرفا گیاه غیر چوبی بودن مهم گردیده و شامل گیاهانی می شود که از درخت و درختچه نشات می گیرند.

کاربرد گیاهان دارویی

گیاهان دارویی به عنوان غذا، دارو و عطر کاربرد دارند. این گیاهان از زمان پیش از تاریخ به کار رفته و در کتب یونانی قدیم، مصریان و چینی ها به طور مفصل از آنها نوشته شده است.

شواهد حاکی از آن است که حکماء یونانی، اروپاییان، هندیان و در فرهنگ مدیترانه ای از گیاهان دارویی به عنوان دارو و به مدت 4000 سال استفاده می کرده اند. همچنین در فرهنگ های متنوع دیگری مانند روم، مصر، ایران، آفریقا و آمریکا از گیاهان دارویی در مراسم شفا استفاده می شده است. در سیستم های دارویی سنتی توسعه یافته از قبیل یونان و چین، داروی گیاهی به طور سیستماتیک توسط درمانگران به کار گرفته می شده است.

در دنیای کنونی، سیستم های سنتی دارو در جهت افزایش عرضه و ورود خود به سیستم دارویی کشورها تلاش می کنند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 80% از مردم سراسر جهان برای بخشی از مراقبت های بهداشتی اولیه خود وابسته به داروهای گیاهی هستند.

عواملی مانند افزایش جمعیت، فراهم آوری اندک دارو، هزینه های بالای درمان، عوارض جانبی داروهای شیمیایی و افزایش مقاومت نسبت به مصرف دارو در بیماریهای عفونی، مساله استفاده از مواد گیاهی را به عنوان پایه اصلی دارو برای بشر امروزی بیش از پیش ضروری کرده است.

با یک جمع بندی مختصر، مردم با استفاده از گیاهان دارویی متمرکز بر شرایط کلی خود و بیماری های ناشی از عدم تعادل ذهن، بدن و محیط شده و از مزایای درمان قرون به صرفه تر از پزشکی مدرن بهره مند می گردند. فقط نکته کلیدی در استفاده از داروهای گیاهی این است که واکنش های آلرژیک بدن و مساله تداخلات دارویی خصوصا با داروهایی شیمیایی باید مورد توجه قرار گیرد.

لیست برترین گیاهان دارویی

۱- گیاه دارویی بابونه: اولین دارو گیاهی که ما به شما معرفی می کنیم گیاه بابونه است . اما چرا این گیاه به عنوان اولین عضو از خانواده گیاهان دارویی معرفی شده است ؟ علت آن است که طیف وسیعی از درمان بیماری ها را با خود به همراه دارد و تقریبا در دسته بدون عارضه ترین گیاهان دارویی در زمین نام گرفته است .

۲- سیر:  از دیگر فواید گیاهان دارویی خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال آنهاست که در سیر به وفور یافت میشود ، شما برای داشتن یک زندگی سالم و به یک آنتی بیوتیک طبیعی نیاز دارید که میتوانید آنرا در سیر بیابید . سیر دومین گیاه برتر از لیست گیاهان دارویی است که به علت عدم آگاهی از خواص و فواید سیر در سفره های مردم کشورمان به ندرت یافت میشود . شاید یکی از دلایل عدم استفاده از آن ایجاد بوی بد در دهان است که باید گفت این داروی گیاهی آنقدر فواید دارد که بوی بد دهان در مقابل آن هیچ محلی از اعراب ندارد.

۳- زنجبیل :  زنجبیل یکی از مهمترین گیاهان دارویی می باشد که خواص و فواید بسیار زیادی را دارا می باشد. این گیاه دارای سرشار از خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده و به واسطه این خواص سبب کاهش رادیکال های آزاد که منجر به سرطان می شوند شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین سبب بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی و گلو درد، تنظیم اشتها، تنظیم قند خون و… می شود. در صورتی که از داروهای فشار خون و یا قلبی استفاده می کنید، پیش از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- شیرین بیان :  چهارمین گیاه از گیاهان دارویی اختصاص دارد به گیاه شیرین بیان ! این گیاه از قدیم ( بیش از ۱۵۰۰ سال پیش ) برای درمان مشکلات گوارشی ، درد ها و برخی بیماری مورد استفاده قرار میگرفت که در قسمت خواص شیرین بیان به آن اشاره خواهیم کرد .

۵-  زالزالک :  یکی دیگر از دسته گیاهان درمانی است که با اعمال آرامش و رفع اضطراب بر روی سیستم قلبی و عروقی ، آن را به یکی از بهترین نوع از انواع گیاهان دارویی برای تسکین قلب و استرس تبدیل می کند.

۶- گیاه گزنه ششمین گیاه از لیست گیاهان دارویی پر طرفدار است که خاصیت های بسیاری دارد . از ریشه گزنه برای بیماری های مفاصل ، به عنوان ادرار آور و به عنوان قابض استفاده می شود . قسمتهای فوقانی گیاه گزنه همراه با مقدار زیادی مایعات در دفع سنگ های کلیه و عفونت های دستگاه تناسلی و ادراری و از قسمت های هوایی آن برای درمان حساسیت ، آرتروز , آلرژی های فصلی ، کنترل دیابت و تب یونجه استفاده میشود.

۷- گیاه اکالیپتوس : هفتمین گیاه درمانی و دارویی که میخواهیم درباره آن بحث کنیم اکالیپتوس است . گیاه اکالیپتوس یک گیاه عجیب با دارا بودن سایر خواص گیاهان دارویی است که ویژگی های منحصر به فردی را در شناسنامه گیاهی خود به ثبت رسانده است .

۸- گیاه خار مریم :  تاکنون درباره خواص گیاهان دارویی بر روی سلامت جسم صحبت کردیم ، بد نیست کمی هم درباره تاثیر گیاهان بر روی افکار و روان صحبت کنید . گیاه خار مریم از دسته داروهای گیاهی است که میتواند به درمان مشکلات فکری ، روحی و خلقی کمک بسیاری کند . گیاه دارویی خار مریم به جهت دارا بودن ارزش دارویی علمی و اثبات شده در قدیم میان مردم به عنوان یک غذا مصرف می گردید .

۹- قاصدک :  قاصدک گیاهی ادرار آور می باشد که از این طریق می تواند به سم زدایی از بدن کمک نماید. همچنین پتاسیم موجود در قاصدک جهت درمان اگزما ، مشکلات روده، آرتروز و تنظیم قند خون مناسب می باشد.

۱۰- بومادران : بومادران این گیاه نیز طبیعت گرم دارد. از برگ و گل های گیاه بومادران جهت تقویت جریان خون در جراحات جزئی استفاده می شود . همچنین دم نوش این گیاه جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی بسیار مفید می باشد. از دیگر فواید این گیاه می توان به رفع خستگی، ضدعفونی کننده، ضد انگل، برطرف نمودن دردهای استخوانی و روماتیسم اشاره کرد.

۱۱- رزماری : گیاه رزماری این گیاه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بوده که سبب پشتیبانی بسیاری از عملکردهای بدن می شود. همچنین کارنوزول و رزمارینیک موجود در این گیاه، آنتی اکسیدان هایی هستند که در حفظ سلامت بدن نقش موثری دارند. از این گیاه می توان به صورت دم نوش، چاشنی غذا و یا به صورت موضعی استفاده نمود.

۱۲- گیاه اسطوخودوس : دهمین گیاهی که میخواهیم به شما معرفی کنیم گیاه اسطوخودوس است . این گیاه به سبب رایحه بسیار خوبی که دارد در حوزه آروماتراپی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در این حوزه از خواص اسطوخودوس برای تسکین و آرامش اعصاب بسیار یاد شده است .

۱۳- آلوئه ورا : این گیاه طبیعت معتدلی دارد و خواص ضد التهاب گیاه آلوئه ورا سبب آن شده است که سالهاست مردم از این گیاه برای درمان سوختگی، بریدگی یا عفونت های سطحی استفاده می کنند. همچنین این گیاه را در صورتی که با آب مصرف کنید برای هضم غذا نیز عالی است. علاوه بر موارد ذکر شده، آلوئه ورا جهت کاهش قند خون، ترمیم بافت های پوست، از بین بردن ترشی معده و کیسه صفرا، رفع اگزما اطراف چشم و… مفید می باشد.

۱۴- آویشن : این  گیاه دارویی دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی می باشد. که جهت درمان سرماخوردگی، گلودرد و… مفید می باشد.

۱۵- مرزنجوش : به طور معمول از برگ ، گل و جوانه های این گیاه استفاده می شود . عطر گرم گیاه مرزنجوش می تواند سیستم عصبی و روح و روان شما را تقویت کند و موجب کاهش وسواس فکری شود . موارد مصرف مرزنجوش که از زمره گیاهان دارویی پرمصرف می باشد

۱۶- دارچین : این گیاه نیز از مهم ترین خواص آن میتوان به خاصیت ضد عفونی کننده دارچین اشاره کرد که موجب می شود به عنوان یک ماده ی نگهدارنده ی طبیعی مطرح شود . ضد باکتریایی ، ضد میکروبی ، ضد التهاب و تسکین دهنده درد تنها جزء کوچکی از فواید دارچین می باشد . برخی از مطالعات ویکی سرا نشان داده است که ، گیاه دارچین حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و به طور شگفت آوری می تواند در مبارزه با اختلالات عصبی و بیماری های قلبی مفید واقع شود . علاوه بر مصرف این گیاه می توانید از خواص دمنوش دارچین نیز بهره مند شوید .

سلامتی و گیاهان دارویی:

سلامت افراد جامعه یکی از مهم ترین ارکان زندگی و طبعا جامعه به شمار می آید. یکی از عوامل رشد و توسعه هر جامعه ای تامین سلامت افراد جامعه می باشد. از همین رو یکی از بزرگترین اهداف اصلی حوزه سلامت هر کشور، ارتقاء سطح سلامت جامعه می باشد.

تامین غذا و داروی سالم یکی از مهم ترین رکن های ارتقا سطح سلامت جامعه می باشد. اگر افراد در مراحل و دوران های مختلف زندگی خود از روش های سالم و طبیعی استفاده نمایند، بالطبع تا حد زیادی از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات جسمی و روحی در امان خواهند ماند. استفاده از گیاهان دارویی یکی از ارکان مهم حوزه سلامتی در هر جامعه ای به شمار می آیند، که غذا و داروی سالم برای جامعه را تامین کرده و در دسترس افراد قرار می دهند.

گیاهان دارویی از کاربرد های فراوانی در علم پزشکی و تامین سلامت جامعه برخوردار هستند. گیاهان دارویی از عوارض جانبی کمتری برخوردارند. هزینه کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند، در دسترس تر از داروهایی شیمیایی هستند. گیاهان دارویی حتی از بابت تاثیر گذاری و نحوه استفاده و … تفاوت بسیاری با داروهای شیمیایی دارند. از همین رو بیشتر افراد جامعه استفاده از گیاهان دارویی را جهت درمان به داروهای شیمیایی ترجیح می دهند.

اقتصاد گیاهان دارویی:

گیاهان دارویی از گذشته تا به اکنون نه تنها برای تفرج روح و زیبایی، بلکه از نظر اقتصادی نیز در باغ ها و فضای سبزها کشت می شده است. علاوه بر رعایت جنبه های هنری و زیبایی، گیاهان دارویی از نظر مصارف خوراکی، بومی، صنعتی، دفع آفات و مصرف دارویی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

بعنوان مثال گیاهان دارویی هستند که علاوه بر جنبه دارویی در صنعت رنگرزی مورد استفاده قرار می گیرند. یا به عنوان ادویه یا خوراکی و یا سبزی خوردنی در آشپزی کاربرد دارند. برخی از گیاهان دارویی علاوه بر مصارف یاد شده دارای خاصیت دفع آفات نباتی و یا دفع بید هستند. از همین رو گیاهان دارویی جزو گیاهانی هستند که استفاده چند جانبه داشته و نقش زیادی در زندگی انسان ها ایفا می کنند.

یکی از روش های گسترش سبک زندگی سالم و ارتقا سلامت می توان به آموزش نحوه استفاده از گیاهان دارویی، نحوه تهیه، تولید و کاشت این گیاهان اشاره کرد. بهتر است سازمان های مختلف شامل کشاورزی، بهداشت و نیز شهرداری ها در خصوص بهبود سبک زندگی، و اثرات و نتایج بی توجهی به این مسئله اطلاعات کافی را به اعضای جامعه ارائه دهند.

همچنین با شناساندن انواع گیاهان دارویی، خواص و عواض جانبی داروها از طریق برگزاری انواع کلاس های آموزشی و کارگاه ها افراد جامعه را با گیاه درمانی آشنا نموده و استفاده از گیاهان دارویی را جهت تامین سلامت فردی ترویج و توسعه دهند. چرا که درمان با گیاهان دارویی طبیعی تر، کم هزینه تر و سالم تر است.

استفاده از گیاهان دارویی در کنار خواص درمانی شان همانند داروهای شیمیایی از عوارضی نیز برخوردار است، اما ضرر آن به اندازه داروهای شیمیایی نخواهد بود. استفاده از گیاهان دارویی نیز نیاز به تجویز پزشک یا متخصص آن دارد و نباید به صورت خودسرانه مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو آگاهی افراد جامعه از نحوه و دوز مصرف، نوع استفاده آن ضروری به نظر میرسد.

نقش پاکت در بسته بندی گیاهان دارویی

با توجه به همگیر بودن استفاده از گیاهانی دارویی و تغیرات نوع فروش محصولات حالا وقت آن رسیده با استفاده از صنعت به روز بسته بندی:

  • گیاهان دارویی را به سمت بسته بندی برده و به صورت بهداشتی به فروش برسانیم.
  • از نفوذ حشرات به گیاهان دارویی جولوگیری کنیم.
  • از نفوذ هوا و رطوبت به گیاهان دارویی جولوگیری کنیم.
  • با استفاده از یک بسته بندی بتوانیم این محصول را بهتر به دست مصرف کننده برسانیم
  • ایجاد فضای بصری مناسب فروش بیشتری را در بر دارد.
  • چاپ اختصاصی تبلیغات دو چندانی را در بر دارد.
  • حفظ کیفیت محصول

پاکت بسته بندی

امروزه با توجه به اهمیت بهداشتی بودن کالای مصرفی مصرف کننده باید به بخش بسته بندی و سلامت محصول اهمیت دوچندانی بدهیم.

علاوه بر موضوع ذکر شده قیمت تمام شده هر بسته برای تولید یا تأمین کننده مهم میباشد.

با توجه به دو مورد بالا بهترین انتخاب پاکت بسته بندی زیپ دار میباشد.

نکته بسیار مهم پاکت هایی که زیپ پک در اختیار شما قرار میدهد داری مجوز بهداشت میباشد.

انواع پاکت بسته بندی گیاهان دارویی

تمام پاکت هایی که در سایت زیپ پک موجود است برای بسته بندی گیاهان دارویی مناسب است.

بسته به سلیقه و مقدار هزینه ای که مد نظر دارید میتوانید با مطالعه سایت بهترین پاکت سته بندی برای گیاهان دارویی را انتخاب کنید.

قطعا فروش بهتر و پسندیده تری را تجربه میکنید.

پاکت بسته بندی هل یک مثال خوب از انواع پاکت های بسته بندی گیاهان دارویی است .

اهمیت چاپ بسته بندی گیاهان دارویی

با توجه به همه گیر بودن گیاهان دارویی بهترین و هوشمندانه ترین کار پرداختن به بسته بندی مناسب و ایجاد فضای بصری زیبا جهت جذب مصرف کننده میباشد.

پیشنهاد می‌شود ایده بسته بندی گیاهان دارویی را مطالعه کنید.

 

۳ دیدگاه برای “پاکت بسته بندی گیاهان دارویی

  1. مجتبی گفته:

    اگر بهداشت بخواهد ایراد بگیرد می‌تواند
    در حال حاضر بهداشت راهکار خوبی برای کاسبی از فروشندگان پیدا کرده بدون اخطار میاند نمونه مثلا از همین گیاه خشک و … می‌برند بعد هزینه آزمایشگاه میگیند بعد میگند آلوده به مثلا کپک یا میکروب یا انگل بوده و می‌فرستند تعزیرات و دادگاه بعد کلی جریمه سنگین اخذ می‌کنند این عین واقعیت که الان داره اصفهان به صورت سلیقه ای انجام میشه

    • زیپ پک گفته:

      بهداشت گیاه داروئی به تأمیین کننده یا تولید کننده بر میگرده که اگه از اون سمت همه موارد رعایت بشود
      پاکت های تولیدی زیپ پک با به روز ترین نکات بهداشتی تولید و بسته بندی میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *