پاکت بسته بندی تخمه

پاکت بسته بندی تخمه

پاکت بسته بندی تخمه

پاکت بسته بندی تخمه از جمله محصولاتی میباشد که هرچه بسته بندی شیک تری داشته باشد مصرف کننده را راغب به خرید میکند.

ابتدا انواع تخمه ها و شرایط نگهداری را بررسی میکنیم سپس به پاکت بسته بندی تخمه میپردازیم.

آشنایی با انواع تخمه مناسب بسته بندی

تخمه افتابگردان

لازم به توضیح نیست که این تخمه از گل های بزرگ و رسیده آفتابگردان تهیه می شود. اولین کسانی که از این تخمه استفاده کردند، بومیان آمریکا بودند. حدود 5 هزار سال پیش برای اولین بار این تخمه توسط این بومیان استفاده شد اما بعد از آن مردم اسپانیا، محصول اصلی مزارع شان را دوباره به کشورشان بازگردانده و از آن به عنوان تخمه آفتابگردان استفاده کردند و استفاده از آن را به همسایگانشان هم آموختند. در واقع زادگاه تخمه آفتابگردان کشور اسپانیاست اما بومیان آمریک اولین بار از آن استفاده کردند. در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان تخمه آفتابگردان کشورهایی چون اسپانیا، کشورهای تازه استقلال یافته، روسیه، پرو، فرانسه و چین هستند.

تخمه هندوانه

هندوانه پیش از میلاد مسیح در کشورهای حوزه مدیترانه کاشته می شده و در مناطقی مانند صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی نیز به صورت وحشی می روییده است. نسل هندوانه های ایرانی متعلق به کشور هند است. دانه های آن نیز براساس نوع هندوانه رنگ های مختلفی شامل زرد، سیاه و قرمز دارند اما برای تهیه تخمه از نوع سیاه آن استفاده می کنند؛ همان نوعی که در هندوانه های قرمز وجود دارد.

تخمه جابانی

اصل اسم تخمه ژاپنی، تخمه «جابانی» است. دلیل آن هم تولد این تخمه در روستای «جابان» است. روستای جابان مکانی است که شاه اسماعیل صفوی با فرخ یسار جنگ کرده است. این روستا در غرب روستای کرمانج نشین سربندان دماوند واقع است. مردم این منطقه به زبان کردی کرمانجی صحبت می کنند. نسل آنها به کرمانج های قوچان قدیم بازمی گردد. تخمه ژاپنی که اصل اسم آن همین «جابانی» است، متعلق به همین روستاست.

تخمه کدو

7 هزار سال پیش از میلاد مسیح این گیاه توسط غارنشینان مکزیکی کشت شد. سپس به تدریج شیوه استفاده از آن را شناختند تا اینکه بالاخره وارد شهر شدند. شاید به دلیل ویژگی های تغذیه ای این گیاه است که از چند سال پیش جشن کدوتنبل برای آن برگزار می کنند اما خبری بابت اینکه اولین بار چه کسی تخمه کدو را به شکل تخمه درآورد در دست نیست!

چلغوز

کاج چلغوز با نام انگلیسی Chilgoza Pine و نام علمی pinus gerardiana از خویشاوندان نزدیک “pinus bungeana” محسوب می شود.

کاپیتان “پاتریک جرارد” که به عنوان یک افسر انگلیسی در هندوستان خدمت می کرد، کاج چلغوز را در سال 1839 میلادی به مناطق جنوب شرقی انگلیس برد و در آنجا کشت نمود، هرچند خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

در ایران و در ایام گذشته، اراکی ها و شیرازی ها از مصرف کنندگان جدی و پیگیر چلغوز بودند، اما امروزه مشهدی ها از طرفداران پر و پا قرص چلغوز هستند.در فارسی به کاج چلغوزه، چَلغوزه از چهل غوزه به معنای چهل دانه در مخروط کاج گفته می شود که گونه‌ ای از کاج است و خاستگاه آن افغانستان، شمال غربی هیمالیا، پاکستان است.حدود 20 درصد جنگل های پاکستان شامل کاج چلغوز است و از مهمترین محصولات قبایل مستقر در ناحیه “کینار” (kinnaur) در شرق افغانستان به حساب می آید.

شرایط نگهداری تخمه

تخمه معمولاً در ماه مرداد و شهریور به عمل می‌آید. آن را خام نگه ‌می‌دارند و اگر هوا گرم باشد برای نگهداری آن حتماً به سردخانه نیاز است.

تخمه خام را به‌تدریج بین عرضه‌کنندگان پخش می‌کنند و آنها نیز آن را با توجه به میزان فروش و استقبال مشتری کم‌کم بو‌ می‌دهند و به فروش می‌رسانند.

اگرچه تخمه خام را می‌شود تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگه‌داری کرد، اما تخمه بوداده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف کنید چرا که گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود.

به همین دلیل است که شرایط نگه‌داری تخمه ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ تفاوتی که بین تخمه بوداده و تخمه خام وجود دارد نمک به کار رفته در تخمه بوداده است.

وقتی اجزای تخمه با نمک تفت داده می‌شود طعم دیگری پیدا می‌کند و برخی‌ها این طعم را بیشتر دوست دارند غافل از اینکه اضافه شدن نمک می‌تواند مصرف ما را محدود کند.

تخمه های قدیمی سرطان‌زا هستند.

تخمه بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به‌خصوص قارچ‌هاست. بنابراین تخمه را باید حتی‌الامکان هرچه تازه‌تر مصرف کنیم.

هرچقدر تخمه تازه‌تر باشد میزان آلودگی‌اش با قارچ‌ها کمتر است به‌ویژه قارچ مولد «آفلاتوکسین» که به‌شدت بیماری‌زاست و می‌تواند زمینه‌ساز بروز بدخیمی‌ها شود.

از رنگ و طعم تخمه نیز می‌توان به‌تازگی آن پی برد. وقتی نگهداری تخمه طولانی‌تر می‌شود امکان رشد قارچ‌ها در آن افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل است که تخمه های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی‌شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی‌تری را طی می‌کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را بیشتر است.

بهتر است تخمه را از فروشگاه‌های معتبر و به‌صورت پاکت بسته بندی که دارای پروانه بهداشت هستند، خریداری کنید.

نکات تکمیلی جهت  نگهداری تخمه

تخمه ها چربی دارند. حرارت و نور باعث آسیب زدن به چربی تخمه شده و در نتیجه باعث تغییر عطر و طعم آنها می‌شود. بنابراین برای این خوراکی‌ها جای مناسبی انتخاب کنید تا حرارت و نور آفتاب و البته اکسیژن هوا باعث تغییر عطر و طعم آنها نشوند. گرمای زیاد باعث فاسد شدن سریع‌تر آنها می‌شود.

نگهداری تخمه در مکانهای مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آنها می‌شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع می‌شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می‌کند.

سخن زیپ پک درباره پاکت بسته بندی تخمه

با توجه به شرایطی که در بالا بررسی شد حالا زمان انتخاب پاکت بسته بندی تخمه رسیده است.

اگر شما تخمه مصرفی را زود به دست مصرف کننده میرسانید و خیلی در بسته بندی قرار نمیگیرد میتوانید از پاکت هایی که نور به داخل بسته بندی میرسه استفاده کنید(مانند پاکت شفاف متالایز زیپ گاست) برای بسته بندی تخمه اما اگر بعد از بو داده شدن زمان بیشتر در بسته بندی قرار میگیرد میتوانید از پاکت بسته بندی که از رسیدن نور به داخل پاکت جلوگیری میکند در بسته بندی تخمه استفاده کنید

فروشگاه زیپ پک هر دو دسته بسته بندی تخمه را برای شما فراهم کرده است.

۱ دیدگاه برای “پاکت بسته بندی تخمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *