پاکت بسته بندی پودر کیک

برای بسته بندی پودر کیک بهتر است ابتدا با خوده محصول آشنا شویم سپس به پاکت بسته بندی پودر کیک بپردازیم.

در این مقاله موارد زیر بررسی می‌شود :

  • بررسی پودر کیک
  • نحوه تولید
  • بسته بندی محصول

پودر کیک چیست؟

پودر کیک به فرآورده ای متشکل از ماده اصلی ( آرد غلات) و مواد اختیاری شامل: شکر، بیکینگ پودر، طعم دهنده های مجاز خوراکی (مانند: پودر کاکائو، پودر قهوه، هل، زعفران، دارچین، زنجبیل) و اسانس های مجاز خوراکی، مخمر، پودر تخم مرغ، سبزیها، میوه ها، مغزهای خوراکی، فرآورده های شیری مانند: شیر خشک بدون چربی و پودر آب پنیر، بهبود دهنده ها بر پایه اسید لاکتیک، نمک طعام و پودر مالتو دکسترین گفته می شود که در بسته بندی های مجاز و مناسب تهیه و عرضه می گردد و مصرف کننده باید آن را مطابق دستور سازنده آماده و مصرف نماید.

نگه داری پودر کیک بسیار مهم است به همین دلیل باید پاکت بسته بندی پودر کیک مناسبی پیدا کنید .

منظور از پودر کیک نیمه آماده چیست؟

پودر کیک نیمه آماده فرآورده ای است که از ترکیبات اصلی زیر (با یا بدون افزودن مواد اختیاری) تهیه می شود:

  • آرد گندم
  • شکر
  • بیکینگ پودر

سپس این ترکیب را در بسته بندی های مناسب و مجاز برای مصارف خانگی و یا صنعت قنادی آماده و عرضه می کنند. مصرف کننده باید آن را بر اساس دستورالعمل تولید کننده با ترکیبات دیگری مخلوط و سپس استفاده کند. این ترکیبات عبارتند از:

کره یا روغن نباتی (جامد یا مایع)، تخم مرغ و آب یا شیر

در تهیۀ انواع پودرکیک نیمه آماده طعم دار، از مواد طعم دهنده و اسانس های مجاز خوراکی استفاده می کنند.

ترکیبات اختیاری: این ترکیبات به جهت ایجاد طعم، رنگ، عطر و بو و بالا بردن کیفیت در پودر کیک استفاده می شوند و شامل مواد زیر هستند:

  • طعم دهنده های خوراکی مجاز شامل پودر کاکائو، پودر قهوه، دارچین، زعفران، هل و زنجبیل.
  • اسانس های مجاز تایید شده از سوی مراکز قانونی و ذی صلاح کشور. از انواع مورد مصرف در صنعت غذا و پودری شکل که ویژگی هایشان با استانداردهای مربوطه مطابق باشد.
  • فرآورده های شیری از جمله شیر خشک فاقد چربی، پودر مالتو دکسترین و پودر آب پنیر.

(مقدار استفاده از هر کدام از فرآورده های شیری یا ترکیب آن ها باید بیشتر یا برابر ۳ درصد وزنی باشد.)

  • بهبود دهنده ها بر پایه تارتاریک اسید، استئاریک اسید، لاکتیک، اسید، منو و دی‌گلیسیریدهای خوراکی.

(حداکثر به مقدار ۰.۵ درصد وزنی).

  • نمک طعام (به مقدار لازم).
  • سبزیجات و میوه جات، پودر تخم مرغ و مغزهای خوراکی

فرآیند تولید پودر کیک نیمه آماده

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پودر کیک، باید از ظاهری بی عیب و روی هم رفته کیفیتی خوب برخوردار باشند تا بعد از پایان فرآیند، محصولی باکیفیت تولید شود.

تغییرات در طول فرآیند غیر قابل اجتناب است اما کیفیت فرآورده نهائی باید با استانداردها مطابق باشد که طبیعتا با کیفیت مواد اولیه متفاوت است.

از جمله نکات اصلی که برای انتخاب مواد اولیه باید به آن ها توجه کنید، یکنواخت بودن اندازه و درجه بندی بر اساس اندازه و شرایط فیزیکی ماده اولیه است.

همان طور که پیش تر گفتیم، مواد اولیه لازم برای تولید پودر کیک نیمه آماده متشکل است از: آرد، شیر، شکر، شیر خشک، نمک، امولسیفایر، بکینگ پودر و دیگر افزودنی ها و اسانس های مجاز خوراکی. هر یک از آن ها بر اساس دستورالعمل ترکیب انتخابی برای تولید، تهیه و استفاده می شود.

برای نگه داری پودر کیک آماده باید به دنبال پاکت بسته بندی پودر کیک مناسبی باشید .

از منظر میزان مصرف سالیانه می توانیم بگوییم که ضریب مصرف ثابتی از مواد خام در تمامی فرآورده ها استفاده می شوند که به شرح زیر می باشند:

  • آرد ۴۰%
  • شکر ۲۰%
  • شیر خشک ۳۰%
  • امولسیفایر ۲%
  • نمک ۵%
  • بکینگ پودر ۲%
  • افزودنی های مجاز ۱%

کیفیت کلیه فرآورده های فرآیند و به خصوص محصولات آردی، با نوع و مقدار مواد اولیه مصرفی در ارتباط مستقیم می باشد.

تمامی پودر کیک های نیمه آماده، با استفاده از یک تکنولوژی مشخص تولید می شوند. از این رو، تفاوت عمده و تنوع زیادی که در انواع مختلف آن ها مشاهده می کنید، غالبا به دلیل تفاوت در نوع آرد مصرفی، طعم دهنده ها و اسانس ها می باشد.

بیشتر به علت تفاوت در نوع اسانس و طعم بکار رفته و همچنین نوع آرد مصرفی می باشد.

در ادامه مواد تشکیل دهنده پودر کیک نیمه آماده را بررسی می کنیم.

۱. آرد گندم

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده پودر کیک، آرد گندم است. از ویژگی های اصلی هر کیک داشتن بافتی متخلخل است به طوری که دارای حفره های کوچک با دیواره نازک و حالتی اسفنجی باشد. ایجاد این ویژگی به عهده شبکه گلوتنی آرد گندم است که پس از مخلوط شدن آرد با آب به دست می آید.

میزان پروتئین آرد از حد مشخصی نباید بیشتر باشد، زیرا در غیر این صورت سبب سفتی بافت کیک و بالا رفتن مصرف روغن و شکر می گردد.

استفاده از آردهای کم پروتئین و خیلی ضعیف نیز سبب می شوند کیک بافت دلخواه و مناسب را به دست نیاورد. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از تخم مرغ استفاده کنید.

مناسب ترین انواع آرد گندم برای تولید پودر کیک نیمه آماده، آرد گندم های قرمز زمستانه دارای مقدار پروتئین 9-7 % با pH برابر 2.5 می باشند.

درجه استخراج انواع آرد مناسب برای شیرینی پزی (از جمله کیک) از دانه، در کمتر از درجه استحصال آن صورت می گیرد. مشخصات این آرد بر اساس جدول شماره (۱) استاندارد ملی ایران شماره ۲۵۵۴ و جدول پیوست استاندارد ملی ایران شماره ۲۵۵۳ می باشد.

۲. شکر

نقش شکر فقط برای در شیرین کردن کیک نمی باشد، بلکه در ثابت نگه داشتن حباب های ایجاد شده در تخم مرغ نیز نقش خیلی مهمی دارد. همچنین در ایجاد عطر و رنگ بعد از پخت، در کیک های کره ای و اسفنجی نیز اثر دارد.

مشخصات شکر باید با استاندارد شماره ۶۹ مطابقت داشته باشد.

پس از آرد، شکر از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده پودر کیک می باشد. از آن برای شیرین کردن طعم و ترد کردن بافت کیک و همچنین توسعه رنگ پوسته آن استفاده می شود.

علاوه بر این ها، درجه کاراملیزه شدن خمیر کیک را کاهش می دهد و باعث می شود که پوسته کیک در دمای کمتری به رنگ دلخواه را پیدا کند.

این ماده رطوبت را درون مغز کیک حفظ می کند، در نتیجه آن بیاتی محصول به تأخیر می افتد.

از نظر وزنی گلوکز و شکر اینورته در مقایسه با ساکارز مؤثرتر می باشند زیرا وزن مولکولی کمتری دارند و در نتیجه تأثیر اسمزی (استمیک) آن ها بیشتر است.

بیشتر شدن تراکم شکر سبب می شود که خمیر میل بیشتری به حالت سیالیت پیدا کند. در نتیجه هوای کمتری به آن وارد شده و در این شرایط خمیر به راحتی منتقل می شود.

در محصولات پختنی نظیر کیک، شکر سبب ایجاد طعم خوب و رنگ دلخواه (قهوه ای یا طلایی) می شود. یکنواخت بودن تخلخل بافت محصول را نیز که در نهایت باعث ترد شدن محصول است، موجب می شود.

وجود مقدار مشخصی شکر در کیک سبب بهبود الاستیسیته خمیر و خواص مکانیکی خمیر می شود.

در مقایسه با شکرهای دانه درشت (کریستاله)، شکرهای نرم یا پودری شده به مخلوط شدن (Mixing) کمتری نیاز دارند.

به علاوه در روان کردن شبکه گلوتن، افزایش کیفیت خوراکی, نگهداری آب در فرآورده، بهبود طعم و کمک به پوک کردن بافت محصول نیز موثر است.

۳. شیر خشک

ویژگی های شیر خشک مورد استفاده برای تولید پودر کیک نیمه آماده، باید با استاندارد ۱۵۳۱ مطابق باشد .

بهبود طعم، رنگ، جلای سطح خارجی و افزایش ارزش تغذیه ای محصول از دلایل استفاده از شیر خشک است. میزان استفاده مناسب از آن تقریبا ۵٪ وزن آرد بر اساس شیر خشک فاقد چربی است.

از مزایای استفاده از شیر خشک این است که می توانید آن را مدت بیشتری نگهداری کنید و خطر روزانه ی فساد آن را حس نکنید.

هدف از افزودن شیر به کیک به جهت دستیابی به موارد زیر می باشد:

به طور کلی، عناصر مختلف شیر روی بافت و مزه محصول اثر می گذارد و سبب بهبود آن می شود.

لاکتوز که قند شیر است بر رنگ پوسته کیک تاثیر مطلوبی دارد. منجر به تقویت پیوند پروتئین با دیگر ترکیبات دستورالعمل می شود و در نتیجه به استحکام بافت کمک می کند.

بالا بردن ارزش تغذیه ای کیک نیز از دیگر مزایای افزودن شیر خشک به کیک است.

۴. بیکینگ پودر

یک عامل ورآورنده شیمیایی معمول است که افزودن آن به کیک و شیرینی جات سبب پف کردن، کرکی شدن بافت و سبک شدن آن ها می شود.

در واقع بیکینگ پودر متشکل از پودر قلیایی، نمک اسیدی و نوعی نشاسته خنثی است. ترکیبات اسیدی و قلیایی با هم ترکیب می شوند تا خاصیت ورآورندگی را در بیکینگ پودر ایجاد کنند.

اکثر مواقع این پودر را برای پف کردن فرآورده هایی که از خمیرهای نرم تولید می شوند، مورد استفاده قرار می دهند. این خمیرها به اندازه لازم برای نگه داشتن گاز درون خودشان برای زمان طولانی قوی نیستند. از این رو، باید سریعا با عوامل تخمیر کننده نظیر جوش شیرین یا بیکینگ پودر ترکیب شده و واکنش دهند.

تاثیرگذاری بیکینگ پودر زمانی مشخص می شود که ترکیبات اسیدی با ترکیبات بازی ترکیب شوند؛ در نتیجه این واکنش معمولا گاز تولید می شود.

برای بازداشتن ترکیبات تشکیل دهنده بیکینگ پودر (اسیدی و بازی) از این که بلافاصله پس از ترکیب شدن واکنش بدهد، نشاسته خنثی را نیز به آن ها اضافه می کنند. در نتیجه این کار، تا هنگامی که آب به بیکینگ پودر اضافه نشود، واکنشی به صورت خود به خودی میان اجزا آن رخ نمی دهد.

زمانی که که رطوبت به بیکینگ پودر برسد، اسیدها و بازها واکنش داده و گاز دی اکسید کربن تولید می شود. پس از آن، این گاز درون خمیر حبس می شود که همین امر سبب تورم یا پف کیک می شود.

همان طور که پیش تر گفتیم، نشاسته خنثی با افزوده شدن به بیکینگ پودر از واکنش ترکیبات اسیدی و بازی در مدت زمان نگهداری آن، جلوگیری می کند. علاوه بر این، رطوبت محیط را نیز به خود جذب می کند.

۵. امولسیفایر

وظیفه اصلی آن ها ایجاد پایداری میان دو فاز مایع غیر قابل اختلاط (مانند آب و روغن) است. در تولید بیسکویت از امولسیفایرها برای موارد زیر استفاده می شود:

  • کاهش میزان چربی فرمولاسیون که برای این منظور از استر منو گلیسیرید و دی استیل تارتاریک اسید استفاده می کنند.
  • کاهش مقدار چربی های جامد و جایگزینی آن ها با روغن های مایع که از گلیسرول منو استارت استفاده می کنند.
  • نرم نمودن بافت بیسکویت که برای این کار از منو گلیسیرید اتوکسیلیت استفاده می کنند.

ترکیبات پوک کننده و تردکننده: روش های متفاوتی دارد، رایج ترین روش پوک کردن همان روش شیمیایی است.

  • روش شیمیایی: در این روش از نمک هایی نظیر بی کربنات سدیم استفاده می کنند که در اثر گرمای فر سبب تولید گاز کربنیک و پوک شدگی فرآورده می شود.
  • روش بیولوژیکی: به منظور پوک کردن در این روش از مخمر ساکرومایسس سروزیه استفاده می کنند که باعث تولید گاز کربنیک می شود .
  • روش فیزیکی: در این روش نیز از بخار آب و هوا به منظور پوک کردن استفاده می کنند.

۶. نمک طعام

ویژگی های نمک باید با استاندارد ۲۶ مطابقت داشته باشد.

اصلی ترین هدف استفاده از آن بهبود طعم محصول می باشد. همچنین تشکیل شبکه گلوتنی و افزایش دوام آن را موجب می شود.

در صورت وجود ناخالصی ها در نمک، رنگ و طعم کیک از مطلوبیت لازم برخوردار نخواهد بود. افزودن نمک به فرمولاسیون کیک سبب افزایش طعم شیرینی و کمتر شدن اثر ترشی ها می شود.

از جمله مهم ترین مواد افزودنی به نمک می توانیم به اسید آسکوربیک (آنتی اکسیدان) و موادی که از جذب رطوبت نمک ممانعت می کنند برای مثال، نشاسته و کربنات سدیم اشاره کنیم.

7.اسانس ها 

ویژگی های اسانس های مورد استفاده برای تولید پودر کیک نیمه آماده باید با استاندارد ۲۲۷۴ مطابق باشد.

از انواع اسانس ها به منظور بهبود عطر و طعم کیک استفاده میکنند.از جمله اسانس های

  • کاکائو
  • پرتغال
  • وانیل
  • نارگیل

موجود میباشد.

بررسی پاکت بسته بندی پودر کیک

امروزه با توجه به رشد کسب کار های خانگی و اعتماد روز افزون خانوار به کسب کار های خانگی تولید پودر کیک رشد چشمگیری کرده است که در دو لاین بررسی میکنیم.

شرکت های تولید پودر کیک 

برای شرکت هایی که تولید پودر کیک دارند بهترین پیشنهاد برای پاکت بسته بندی پودر کیک ، پاکت زیپ دار میباشد بنا به دلایل زیر:

  • پاکت زیپدار در محیط مصرف کننده ماندگار تر از کارتن میباشد.
  • قیمت تمام شده پاکت زیپ دار از سایر بسته بندی ها ارزان تر میباشد.
  • زیپ با کیفیت باعث میشود تا وقتی که محصول داخل بسته هست از پاکت استفاده کنند حتی بعد از اتمام محصول باز پاکت کار آمد میباشد.
  • در سفارش 1 تنی از یک سایز میتوانید چاپ بی نظیری را داشته باشید.
  • نسبت به بسته بندی های دیگر فضای انبارش کمتری را اشغال میکند.
  • کیفیت بسیاز بالای دوخت پاکت از محصول شما در مقابل نفوذ هوا و رطوبت جولوگیری میکند
  • کیفیت جنس پاکت از آسیب دیدن در مقابل اجسام تیز جولوگیری میکند.

کسب کار خانگی 

همه دلایلی که در بالا عرض کردیم برای کسب کار های خانگی هم مور تایید میباشد.

فقط در قسمت چاپ نوع چاپ کاملن تغیر میکند مانند نمونه ای که قرار دادیم و حداقل سفارش 1000 عدد میباشد.

مطمئنن چاپ دار بودن بسته بندی در تبلیغات محصول شما تأثیر به سزایی دارد.

بهترین پاکت بسته بندی پودر کیک

برای بسته بندی پودر کیک ، پاکت های مختلفی وجود دارد . برخی از این پاکت ها عبارتند از :

سخن زیپ پک در مورد پاکت بسته بندی پودر کیک

سایت زیپ پک برای همه شما دوستان چه مشاغل خانگی چه شرکت ها موارد خوبی را در نظر گرفته و دست شما را برای انتخاب کامل باز قرار داده است

شما با مطالعه سایت زیپ پک و بررسی موارد مد نظر خودتان به راحتی میتوانید به یک بسته بندی مناسب خود برسید.

ما در تمامی مراحل بسته بندی در کنار شما هستیم .

برای آشنایی بیشتر با پاکت‌های بسته‌بندی انواع پودر می‌توانید مطلب نایلون بسته بندی انواع پودر را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *