پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

انواع پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

در این مقاله ابتدا به نحوه پیدایش قهوه و خواص و لاین های مختلف قهوه میپردازیم سپس به پاکت بسته بندی مخصوص قهوه میرسیم.

چگونگی پیدایش قهوه از ابتدای تاریخ

افسانه ها می گویند بیش از هزار و پانصد سال پیش در “کافا” شهری در ارتفاعات اتیوپی، چوپان جوانی به نام خالد متوجه تغییر روحیه ی بزهایش بعد از خوردن میوه های ریز و قرمز درخت “بون” (شجره البن) شد. او دوان دوان خود را به صومعه محلی خودشان رساند تا از دانایان درباره ی این اتفاق بپرسد. یکی از راهب ها دانه هایی که خالد با خود آورده بود را دم کرد و عصاره ی آن را خورد و در کمال ناباوری توانست زمان بسیار درازی را بدون احساس خستگی به عبادت بپردازد.

زمان زیادی طول کشید تا آوازه ی این نوشیدنی خاص به قاهره، دمشق، استانبول و بعدها شبهه جزیره عربستان برسد، چیزی نزدیک به نهصد سال. پس از آن بون به سفر جادویی خودش به شرق و غرب ادامه داد تا روزی که دیگر از یک طرف به جنوب شرقی آسیا و از طرفی به قاره ی آمریکا رسیده بود.

ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی بیش از هزار سال پیش (یعنی 1015 میلادی) در کتاب “قانون در پزشکی” از ماده ی موثر “بون” (کافئین) به عنوان بهترین ماده برای درمان افسردگی و رفع کسالت نام می برد و این اولین باری در تاریخ مکتوب بشریت است که از این گیاه یاد می شود.

در حدود ششصد سال بعد آلپینی پزشک ایتالیایی به توصیف استفاده از قهوه در پزشکی مصر باستان می پردازد.

حدود پنجاه سال بعد اولین کافی شاپ در ونیز (که در آن زمان جزء امپراتوری اتریش بود) به نام “بلو باتل” باز می شود و کمتر از نیم قرن بعد از آن قهوه توانست به نوشیدنی اول بخش بزرگی از اروپا تبدیل شود. به دلیل این محبوبیت، توجه بسیاری از مردم به انواع پاکت بسته بندی مخصوص قهوه جلب شد.

حدود چهل سال بعد (یعنی 1737 میلادی) لینه گیاه شناس سوئدی بون را زیرگونه ی Coffea دسته بندی کرد. از این پس نوشیدنی “بون” که تا پیش از آن “قهوه البن” نامیده میشد نام “کافی” به خود گرفت و در جهان عرب به خلاصه آن را قهوه نامیدند.

کشورهای برتر تولید کننده قهوه در جهان

  1. برزیل
  2. ویتنام
  3. کلمبیا
  4. اندونزی
  5. اتیوپی

پس از آن ها نام کشورهای مثل هندوراس، هند، اوگاندا، مکزیک، پرو و … به چشم می خورد. در ادامه به معرفی 5 کشور برتر تولید کننده قهوه می پردازیم.

برزیل

در حقیقت برزیل یک نیروگاه واقعی تولید قهوه است. این کشور تقریبآ 40 درصد از قهوه جهان را به تنهایی تولید می کند. بسیاری از مناطق برزیل دارای آب و هوای کاملاً مناسب برای کشاورزی قهوه هستند. مزارع قهوه حدود 27000 کیلومتر مربع از برزیل را پوشش می دهند که اکثریت آنها در میناس گرایس، سائوپائولو و پارانا قرار دارند.

برزیل با خشک کردن گیلاس های قهوه در آفتاب (قهوه شسته نشده) به جای شستن آنها، خود را از اکثر کشورهای تولید کننده قهوه متمایز می کند. این کشور آنقدر در تولید قهوه تأثیرگذار است که کیسه‌های 60 کیلوگرمی که در طول تاریخ برای صادرات دانه‌ها از برزیل استفاده می‌شد، هنوز استاندارد جهانی برای اندازه‌گیری تولید و تجارت است.

ویتنام

ویتنام با تمرکز در درجه اول بر روی دانه های ارزان قیمت روبوستا جایگاهی در بازار بین المللی پیدا کرد. دانه های روبوستا می توانند تا دو برابر دانه های عربیکا کافئین داشته باشند و طعم تلخ تری به قهوه می دهند. اگر چه قهوه بیش از یک قرن است که در این منطقه کشت می‌شود، اما پس از اصلاحات اقتصادی دولت ویتنام در دهه 1990 تولید آن به شدت افزایش یافت.

امروزه ویتنام بیش از 40 درصد از تولید دانه های روبوستا در جهان را به خود اختصاص داده است. کشت قهوه در ویتنام نیز بسیار پربار است. بازده قهوه این کشور به طور قابل توجهی بالاتر از سایر کشورهای برتر تولید کننده قهوه است.

کلمبیا

قهوه کلمبیا در سراسر جهان محبوب و شناخته شده است. قهوه های تولید این کشور یک نوشیدنی مورد علاقه و منتخب، به دلیل عطر دلپذیر، طعم ملایم و میوه ای آن ارزشمند است. هر چند اخیرآ آب و هوا نقش منفی در تولید قهوه در کلمبیا داشته است با این وجود کلمبیا پس از برزیل و ویتنام به عنوان سومین تولید کننده نقش کلیدی در تجارت و صنعت قهوه در دنیا دارد.

اندونزی

قرارگرفتن این کشور در نزدیکی خط استوا، موقعیت جغرافیایی ایده آلی برای مزارع قهوه در اندونزی ایجاد کرده است. شرایط آب و هوای اندونزی برای پرورش دانه های ربوستا مناسب تر است.

برخی از کمیاب‌ ترین قهوه‌های جهان غرب از اندونزی منشأ می‌گیرند. از جمله Kopi Luwak نوعی دانه که توسط گربه زباد نخلی خورده و دفع می‌شود. قهوه تهیه شده از این دانه های قهوه ممکن است بین 35 تا 100 دلار برای هر فنجان هزینه داشته باشد.

اتیوپی

اتیوپی در حقیقت خانه جغرافیایی قهوه عربیکا شناخته می شود. امروزه این نوع قهوه بیشترین فروش را در کافه ها و رستوران ها در سراسر جهان دارد. اتیوپی که به‌خاطر دانه‌های قهوه با طعم کامل، بی‌نظیر و با بادی بالا شناخته می‌شود. کشوری است که گیاه قهوه عربیکا را به ما داد. آیین درست کردن قهوه در اتیوپی یک سنت قدیمی است و بیش از 1100 سال از کشف قهوه در این کشور می گذرد.

کاشت و برداشت قهوه

دانه ‌های قهوه معمولاً در باغچه‌های سایه‌دار و گلخانه‌های بزرگ کاشته می‌شوند. نهال‌ها بارها سیراب می‌شوند و در سایه قرار می‌گیرند تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشند. هنگامی که به اندازه کافی رشد کنند، به طور دائمی کاشته می‌شوند.

کاشت درخت قهوه اغلب در طول فصل‌های بارانی سال صورت می‌گیرد تا رطوبت خاک بتواند ریشه‌ها را تا زمانی که محکم می‌شوند نگه دارد.

برداشت قهوه

برداشت قهوه بسته به نوع دانه تقریباً ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید تا درختان قهوه تازه کاشته شده میوه دهند. این میوه که به آن “گیلاس” یا میوه قهوه گفته می‌شود، وقتی که به رنگ قرمز یا بنفش دربیاید رسیده و آماده برداشت است. به طور معمول در طول سال یک برداشت کلی انجام می‌شود اما در کشورهایی مانند کلمبیا این کار دو بار در سال انجام می‌شود.

برداشت قهوه به ٢ روش دستی و ماشینی صورت می‌گیرد:

در برداشت ماشینی کل میوه‌ها چیده می‌شوند. اما مزیت چیدن به روش دستی این است که میوه‌های رسیده چیده می‌شوند.

چیدن ماشینی  دانه قهوه

در این روش تمام میوه‌ها به یکباره، به صورت اتوماتیک از شاخه جدا می‌شوند.

چیدن دستی دانه قهوه

در این روش فقط میوه‌های رسیده چیده می‌شوند. این نوع برداشت محصول بسیار پرکارتر و پرهزینه ‌تر است.

فرآوری میوه

دومین مرحله‌ای که دانه‌های قهوه از مزرعه تا فنجان طی می‌کنند، فرآوری است. برای جلوگیری از فاسد شدن میوه‌ها، به ‌محض چیده شدن، مرحله فرآوری آغاز می‌شود. معمولا بسته به محل کاشت قهوه، فرآوری آن به دو صورت انجام می‌گیرد.

روش خشک کردن قهوه (Dry)

روشی قدیمی و سنتی برای فرآوری محسوب می‌گردد و هنوز هم در بسیاری از کشورهایی که منابع آب در آنها محدود است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه‌های قهوه در فضایی بسیار وسیع در مقابل نور خورشید پخش می‌شوند. برای جلوگیری از فاسد شدن آنها، در طول روز با چنگک (شن کش) چندین بار، زیر و رو می‌شوند. از آنجایی که احتمال بارش باران وجود دارد، در طول شب نیز روی آنها پوشیده می‌شود. بسته به آب و هوا ممکن است این مرحله چندین هفته طول بکشد تا وقتی که رطوبت دانه‌ها به یازده درصد برسد.

روش مرطوب کردن قهوه (Washed)

در این روش ابتدا میوه‌های قهوه داخل ماشین مخصوصی ریخته می‌شوند تا پوسته از هسته جدا شود. سپس دانه‌ها در گذر از کانال‌های متعدد آب بر اساس وزن تفکیک می‌شوند. بدین صورت که دانه‌های سبک معلق روی آب می‌مانند و دانه‌های سنگین ته‌نشین می‌شوند. بعد از این تفکیک سازی دانه‌ها به داخل مخزن تخمیر بزرگی وارد می‌شوند و بسته به عواملی مانند نوع دانه، آب و هوا و ارتفاع، بین دوازده تا چهل و هشت ساعت در این مخزن می‌مانند. این مرحله جهت جداسازی لایه‌ای بسیار نازک به نام موسیلاژ می‌باشد. بعد از این مرحله دانه قهوه جهت شستشو و پاکسازی دوباره از مسیر آب می‌گذرد و آماده خشک شدن می‌شود.

اگر دانه به روش مرطوب فرآوری شده باشد باید به حدی خشک شود که رطوبت آن به یازده درصد برسد تا آماده نگهداری شود. بنابراین دانه‌ها روی زمین یا میزهای بزرگ پخش می‌شوند و به طور منظم پشت ‌و رو می‌شوند. سپس دانه‌های خشک شده داخل گونی‌های کنفی ریخته شده و در انبار نگهداری می‌شوند.

جدا سازی دانه قهوه

قبل از اینکه قهوه صادر شود مراحل مختصری روی دانه‌ها انجام می‌شود:

ابتدا پوسته به ‌اصطلاح کاغذی که لایه بسیار نازکی است از روی قهوه جدا می‌شود و سپس دانه‌ها بر اساس وزن، سایز و رنگ، درجه‌بندی، مرتب و طبقه‌بندی می‌شوند. در آخر دانه‌های آسیب دیده به کمک دست یا ماشین آلات جدا می‌شوند. در بسیاری از کشورها از هر دو روش برای جداسازی استفاده می‌شود تا اطمینان بیشتری جهت در اختیار داشتن قهوه‌ای یکدست با کیفیت مرغوب برای صادر شدن حاصل شود.

بعد از انجام مراحل بالا، باید به بسته بندی مخصوص قهوه بسیار توحه کرد.

صادرات دانه‌های قهوه

اکنون دانه خام یا همان قهوه سبز را داخل گونی‌های کنفی ریخته و توسط کشتی‌ها و یا کانتینرهای حمل‌ونقل صادر می‌کنند.

کاپینگ قهوه

کیفیت و طعم قهوه به طور مرتب مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این مرحله کاپینگ نام دارد و معمولاً در اتاقی کاملاً مجهز انجام می‌شود.

ابتدا فرد متخصص که “کاپر” نام دارد دانه‌ها را از لحاظ کیفیت ظاهری بررسی می‌کند. سپس دانه‌ها در یک رُستر آزمایشگاهی کوچک رُست می‌شوند و سریعاً آسیاب می‌گردند. به قهوه آسیاب شده آب جوش با دمای دقیق و کنترل شده اضافه می‌شود.

کاپر برای ارزیابی عطر قهوه آن را استشمام می‌کند این مرحله یکی از اصلی‌ترین مراحل در ارزیابی کیفیت قهوه است. بعد از چند دقیقه کاپر برای اینکه بتواند طعم قهوه را بچشد به کمک قاشق‌های مخصوص قهوه‌های آسیاب شده روی سطح نوشیدنی را جمع‌آوری کرده و توسط همین قاشق‌ها قهوه را به داخل دهان به ‌اصطلاح اسپری می‌کند به ‌نحوی‌که قهوه به طور کامل سطح زبان را بپوشاند.

روزانه نمونه‌های مختلفی از انواع قهوه به این روش چشیده می‌شوند. این کار فقط به‌منظور ارزیابی کاراکتر آن‌ها انجام نمی‌شود، بلکه یکی از اهداف این کار مخلوط کردن انواع و گونه‌های مختلف قهوه‌ها با یکدیگر است. یک کاپر ماهر شخصی است که روزانه صدها نمونه قهوه را امتحان کرده و بتواند تفاوت آن‌ها را کاملاً احساس کند.

رُست کردن دانه‌های قهوه

در رُست کردن قهوه دانه‌های سبز به دانه‌های قهوه‌ای ‌رنگ و معطر تبدیل می‌شوند. دمای دستگاه‌های رُست حدود پانصد و پنجاه درجه فارنهایت (معادل دویست هشتاد و هفت درجه سانتی‌گراد) است.

بعد از اینکه دانه‌ها به داخل دستگاه وارد می‌شوند برای جلوگیری از سوختن دائما در حال چرخش هستند.

هنگامی که دمای داخل دانه‌های قهوه به حدود چهارصد درجه فارنهایت (دویست و چهار درجه سانتی‌گراد) می‌رسد رنگ آنها کم‌کم به قهوه‌ای تغییر می‌کند و روغن معطر داخل آن‌ها پدیدار می‌شود. این مرحله “پیرولیزه” (تجزیه در اثر حرارت) نام دارد و مرحله بسیار مهمی است زیرا عطر و طعم قهوه در این مرحله بوجود می‌آید.

بعد از رُست شدن دانه‌های قهوه باید به ‌سرعت خنک شوند و دانه‌های تازه رست شده باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرند.

ولی برای اینکه بدست مشتری برسد، باید در پاکت های بسته بندی مخصوص قهوه نگه داری شوند.

نحوه نگهداری قهوه

در انتخاب مکان نگهداری قهوه یک مساله ای که مهم است میزان سرعت و راحتی در دسترس قرار گرفتن قهوه شماست که برای استفاده روزانه شما مشکل زا نباشد و اگر هر روز قهوه می نوشید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

با در نظر گرفتن موضوع بالا می توان گفت کابینت های آشپزخانه که خشک، خنک و تاریک هستند بسیار محل مناسبی می باشد.

به این موضوع دقت کنید که یخچال ها و فریزرها اصلا مکان مناسبی برای نگه داری قهوه نیستند، بخاطر رطوبت موجود در آنها که ممکن است از بسته قهوه شما نفوذ کند.

نکته: از مکان های گرم برای اینکار جدا خود داری کنید، مانند کابینت هایی که نزدیک اجاق گاز می باشد یا در معرض تابش نور خورشید قرار دارند.

گاهی بخاطر استفاده زیاد قهوه، آن را بر روی پیشخوان نگهداری می کنید که در این صورت حتما از ظروفی که نفوذ هوا به آن ها وجود ندارد استفاده کرده و به دور از گرما قرار دهید.

نگه داری قهوه بسیار مهم است، برای همین باید دنبال یک پاکت بسته بندی مخصوص قهوه بگردین.

آسیاب کردن قهوه

هدف از آسیاب کردن قهوه، رسیدن به بهترین طعم در فنجان قهوه است. به طور کلی مدت‌ زمان تماس آب با قهوه آسیاب شده درجه و سایز مناسب و ایده‌آل را مشخص می‌کند. نکته دیگر این است که سایز آسیاب قهوه برای دستگاه اسپرسو ریزتر از سایر روش‌های دم کردن است.

دم کردن قهوه

عوامل موثر زیادی وجود دارند و مراحل مختلفی را باید به درستی پشت سر گذاشت تا یک فنجان قهوه استاندارد به نتیجه برسد مراحلی که تاکنون و در پاراگراف‌های قبل در مورد دانه‌های قهوه از مزرعه تا فنجان برای شما برشمردیم تنها تعدادی از آن‌هاست. رعایت اصول ساده و اولیه در دم کردن قهوه به شما می‌کند تا قهوه مطلوب خود را تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

محل پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

با توجه به موارد ذکر شده در نحوه نگهداری مناسب دان یا پودر قهوه از جمله نکات مهم:

  • نرسیدن نور به داخل پاکت
  • غیر قابل نفوذ بودن در مقابل هوا و رطوبت
  • چندین بار مصرف بودن پاکت قهوه
  • دسترسی آسان
  • استفاده راحت از محتویات داخل پاکت

با توجه به این نکات و مقایسه با سایر بسته بندی ها مرقون به صرفه ترین در دسترس ترین و ارازن ترین بسته بندی پاکت زیپ دار میباشد و همه استاندار های موجود در این محصول رعایت شده است.

پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

امروزه با توجه به گسترش صنعت قهوه و احتیاج مبرم پاکت بسته بندی در صنعت قهوه شامل پیشرفت چشم گیری در عرصه تولید پاکت های عمومی و اختصاصی شده ایم

که به طور مثال برای دریافت پاکت های عمومی به صورت خورده فروشی به سایت زیپ پک مراجعه کنید.

و برای تولید پاکت های اختصاصی به کارشناسان ما در ارتباط باشید.

زیپ پک با آشنایی به نیازهای روز بازار قهوه توانسته محافظ خوبی برای برند و محصول شما باشد.

با استفاده از فناوری چاپ بر روی فیلم‌های محافظ و در نهایت تبدیل آن به پاکت قهوه شما می‌توانید

از حفظ طعم و عطر قهوه خود اطمینان حاصل نموده و در اوج جذابیت آن را به بازار عرضه نمایید.

خصوصیات پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

مقاومت پاکت قهوه در برابر ضربه که شامل DROP TEST و DART TEST می‌شود.

مقاومت پاکت قهوه  در برابر نفوذ رطوبت و هوا

استفاده از مواد اولیه باکیفیت جهت افزایش ماندگاری قهوه

کیفیت بالا در چاپ پاکت قهوه

پاکت‌های بسته بندی مخصوص قهوه

زیبایی و جذابیت در بسته‎‌بندی همواره حائز اهمیت بوده و در بازارهای رقابتی، داشتن بسته‌بندی متفاوت و چشمگیر بسیار ضروری است.

پاکت‎های تخصصی باکس‎ پوچ، راه‌حل مناسبی برای بسته‌بندی محصولات قهوه به صورت مدرن می‌باشند.

انواع  پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

جنس پاکت‌ قهوه باتوجه به ترکیب لایه‌های تشکیل دهنده آن‌ها متفاوت می‌باشند.

همچنین تنوع در مدل پاکت‌ها موجب آن می‌گردد که همه نیازهای مشتری برطرف گردد.

پاکت‌های رایج در صنعت  قهوه عبارتند از: پاکت زیپ‌دار ایستاده، پاکت بغل‌گاست و پاکت باکس پوچ و پاکت دو رو متالایز زیپ گاست .

پاکت‌ های سوپاپ‌دار

پاکت‌های باکس‌پوچ سوپاپ‌دار جزو پرطرفدارترین نوع پاکت‌ها هستند. این پاکت‌ها هم به‌صورت رنگی و با چاپ عمومی تولید می‌گردند که به اصطلاح به آنها پاکت عمومی گفته می‌شود و هم به‌صورت چاپ اختصاصی با طرح اختصاصی مشتری تولید می‌گردد.

پاکت‌ بسته بندی مخصوص قهوه

پاکت‌ قهوه معمولا از جنس فویل آلومینیوم هستند که ماندگاری بیشتری به عطر و طعم قهوه می بخشد.

استفاده از سوپاپ تخلیه گاز برای این محصول نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در حفظ کیفیت دانه قهوه است.

تست ضربه‌پذیری بسته‌بندی :

دارت تست(Dart Test):

بعضی از محصولات بدلیل داشتن زوایای نوک تیز، باعث ایجاد پارگی و آسیب دیدن لفاف بسته‌بندی می‌شوند..

ویژگی دارت تست، لفاف بسته‌بندی را از لحاظ ضربه‌پذیری اشیاء نوک تیز از سمت داخل و خارج بسته‌بندی ایمن می‌سازد.

دراپ تست(Drop Test):

جهت حفظ مقاومت بسته‌بندی در برابر پارگی، زمان حمل و نقل و انبارش هنگام افتادن پاکتبسته‌بندی، با استفاده از پوششهای بسیار مقاوم، قابلیت دراپ‌ تست لفاف بسته‌بندی تقویت می‌گردد.

پوششهای تخصصی نوین‌پلاستیک تمام فاکتورهای لازم جهت نگهداری بهینه محصولات را هنگام تولید لفاف‌های بسته‌بندی درنظر گرفته

و باکیفیت‌ترین بسته‌بندی چای و بسته بندی قهوه را در اختیار مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی کالاها قرار می‌دهد.

طرح چاپی و رنگ روی پاکت قهوه

طرح چاپی و رنگ روی پاکت قهوه از عوامل مهم و تاثیرگذار در جلب نظر مشتریان می‌باشد. اگر چه  پاکت‌ قهوه مطابق با درخواست و سفارش افراد در اندازه‌های مختلف تولید می­شود، اما کیفیت بالای ارائه شده در این زمینه می‌تواند مصرف کننده انبوهی را جذب کسب و کار تولیدکنندگان نماید.

تولید پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

برای سفارش پاکت اختصاصی باید چند مورد را در نظر بگیرید

  • داشتن مجوز الزامی میباشد.
  • حداقل سفارش از یک سایز 1000 کیلو گرم میباشد.
  • بر اساس سایز شما تعداد طرحی که در یک ست سیلندر جا گذاری میشود توسط کارشناسان ما اطلاع داده میشود .

سخن زیپ پک در مورد پاکت بسته بندی مخصوص قهوه

امروزه مشتقات قهوه جزء سبد غذایی مصرف کننده گان زیادی قرار گرفته است.پس احتیاج به یک بسته بندی شیک از جمله نیاز های اولیه برای فروش بیشتر میباشد.

شما با داشتن پاکت بسته بندی مناسب قهوه  میتوانید مصرف کننده بیشتری را به سمت خود دریافت کنید چه در خورده فروشی چه در عمده فروش قهوه سهم بیشتری از بازار نصیبتان شود.

امید که بیش روزی و پر فروش باشید.

 نمونه کار چاپ سیلندر

 

اگر به دنبال بسته بندی برای پودر کیک هستید . پاکت بسته بندی پودر کیک میتواند به شما کمک کند .

نمونه کار چاپ سیلک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *