پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

برای بسته بندی غذای حیوانات ابتدا احتیاج است، خصوصیات و محتویات غذای حیوانات را بررسی کنیم، سپس به پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات بپردازیم.

پیدایش غذای حیوانات خانگی

زمانی بود که سگ­ها از خرده ریزه های سفره انسانی تغذیه می شدند و اگر استخوانی از قصابی گیر آنها می­آمد، با خوشحال تمام جشن می گرفتند. گربه ها نیز با استفاده از شیر، پوست و سر ماهی تغذیه می شدند. گربه ها به گرفتن موش و پرندگان محیط اطراف مشغول بودند تا باقیمانده نیاز روزانه شان را فراهم کنند. امروزه همه چیز متفاوت است. قسمت قابل توجهی از آنها غذای روزمره شان را به صورت خوراک حیوانات خانگی مصرف می کنند.

انواع مواد خوراکی

افزایش دانش ما به صورت ثابت موجب تصفیه دیدگاه متخصصین تغذیه و جلب توجه آنها به جیره های ایده آل شده است. به زحمت می توان جیره های ایده آل را بدون دستورزی های لازمه با استفاده از تکنولوژی به دست آورد. گفته می­شود حیوانات خانگی که به جیره های خاصی از قبیل جیره­ های کم پروتئین یا کم چربی تغذیه می شوند، ممکن است جیره های خانگی را به جیره های تجاری (که انواع آن در بازار با نام های تجاری مختلف در دسترس است) ترجیح دهند. غذای خورده شده ولو اینکه ایده آل نباشد، به مراتب بهتر از غذای ایده آلی است که در ظرفش باقی بماند و حیوان آن را نخورد. به این ترتیب غذای حیوانات خانگی را به دو دسته غذاهای «خانگی» و «مصنوعی» تقسیم می کنند.

غذاهای خانگی

در شرایط وحش، حیوانات به مصرف مواد خام و فراوری نشده می پردازند. باید توجه داشت که در این زمینه غلو بیش از اندازه نشود. آنها غذاهای قابل مصرف از قبیل خرده گوشت، کبد، کلیه ها و امثال آن و در کنار آن مواد غیر قابل مصرف برای انسان از قبیل استخوان ها، مغز، پوست، روده و محتویات روده را مصرف می­کنند و در نتیجه جیره مصرفی آنها متوازن می شود. بدیهی است که نمی توان لاشه کامل حیوانات را به آنها داد. ولی مصرف گوشت و استخوان آنها یک جیره کاملاً طبیعی را برایشان فراهم می سازد. اگرچه اغلب مردم تنها به دادن استخوان به سگ­هاشان مبادرت می کنند.

جراحی­ های دامپزشکی در مورد سگ­ها نشان می­دهد که مصرف استخوان در آنها باعث انواع عوارض می شود که از چسپیدن ساده یک تکه استخوان به دهان آنها شروع شده و تا خسارات ناشی از یبوست در دستگاه گوارش ادامه می یابد.

استخوان های پخته شده، شکننده هستند و بیشتر خطر دارند ولی حتی استخوان­های بند انگشتی پخته نشده ممکن است موجب بروز مشکل شده و فرد را مجبور کند تا سگ را نزد دامپزشک ببرد. البته چه بسا سگ­هایی که به طور منظم استخوان می خورند و هیچ مشکلی پیدا نمی کنند. بسیاری از سگ­های آشغال گرد، لاشه­های مرغ، تکه های استخوان و امثال آن را بدون خطر می خوردند. باید در این موارد، دارندگان سگ­ها را هشدار داد تا بر اساس اطلاع کامل تصمیم بگیرند و یا اساساً به تغذیه استخوان در سگ­ها نپردازند.

پختن مواد خوراکی موجب تغییر آنها می شود. غلات و سبزیجات پس از پخت راحت تر هضم می شوند زیرا نشاسته موجود در آنها تجزیه می­شود ولی برخی مواد مغذی آنها در اثر حرارت از بین می رود. ممکن است خسارت حرارتی به پروتئین آنها منجر به توسعه واکنش های شیمیایی مخرب و در نتیجه کاهش قابلیت هضم آنها گردد.

با در نظر گرفتن این موضوع، جیره های خانگی را باید در حد ملایمی پخت و آبی که برای پختن آنها بکار می رود نگهداری نمود و همراه با غذا به خورد حیوان داد تا از مواد مغذی نشت یافته آن حداکثر بهره برداری به عمل آید. در زمان پخت مواد، نمک به آنها اضافه نشود. جیره های خانگی حتی المقدور دارای تنوع اقلام خوراکی قابل توجهی باشند تا هر یک از مواد مغذی به میزان کافی در اختیار آنها قرار گیرد. وقتی قصد داریم جیره حیوان را در خانه فرموله کنیم لازم است محاسباتی که قبلاً در مورد انرژی بیان شد، مد نظر قرار گیرد.

تأکید می شود که گربه بر خلاف سگ، موجودی گوشت­خوار اجباری است. بدن آنها تنها از پروتئین و چربی سود می برد. آنها به طور عادی کربوهیدرات چندانی نمی خورند مگر اینکه کربوهیدرات ها در داخل دستگاه گوارش شکارهای آنها باشد.

غذاهای آماده گربه که اکنون در بازار عرضه می شوند ظاهراً دارای مقادیری کربوهیدرات هستند. صاحب گربه ها فکر می کنند کار درستی است.

غذاهای تجاری با استفاده از مواد مغذی ضروری از جمله اسید آمینه تورین مکمل می­شوند که دارای منشأ حیوانی است و از تأمین مقادیر کافی آن مطمئن می شوند. چنین عملی در جیره های خانگی ممکن نیست و جیره هایی که دارای مقدار زیادی کربوهیدارت هستند دارای مقادیر بیش از اندازه سایر مواد مغذی می باشند. گربه ها گیاه خوار نیستند. تأمین جیره خانگی متوازن امکان پذیر، ولی مستلزم مهارت زیادی است. و از طرفی ممکن است گران باشد. پختن مواد مربوطه موجب تولید بوهایی میشود که برای انسان چندان خوشایند نیست. ولی همین کار باعث شود که گربه های همسایه پشت در صف بکشند. به این دلیل و دلایل مشابه، اکثریت مردم غذاهایی را انتخاب می کنند که به شیوه خاصی فراهم شده اند و به راحتی قایل مصرف هستند.

غذاهای آماده موجود در پاکت های غذای حیوانات

بدون استثنا، تمامی غذاهای آماده، ابتدا فراوری می شوند و در نتیجه فراوری، مواد مغذی آنها به درجات متفاوتی از بین می رود ولی کارخانجات تهیه غذاهای آماده، این تخریب را مورد توجه قرار داده و به جبران آن می پردازند. غذاهای آماده در انواع مارک­ها و برچسب ها در بازار وجود دارند.  آنها را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

الف- «غذای کامل». که جیره متوازن و کاملی است که به تنهایی تمامی نیازهای حیوان را برطرف می سازد. آنها مواد مغذی ضروری حیوان را در نسبت­های صحیح دارند. معمولاً نسبت مواد مغذی به یک دیگر و نسبت آنها به انرژی جیره در نظر گرفته می شود.

ب- «غذای مکمل». پیش مخلوط­هایی که از نظر تغذیه ای غیر متوازن هستند و مصرف آنها مستلزم استفاده از مواد خوراکی دیگری است تا مجموع آنها غذای کامل و متوازنی را برای حیوان خانگی فراهم سازد. اغلب تیمارهایی که بر سر ماده خوراکی فوق آورده شده، در برچسب آنها قید شده و در ضمن ذکر می شود که این نوع غذای آماده را به تنهایی در جیره حیوان مصرف نکنند.

فارغ از اینکه جیره های آماده از نوع کامل یا مکمل باشد، می توان آنها را به سه گروه تقسیم کرد:

الف – «مرطوب» که دارای ۷۰ تا ۸۵ درصد رطوبت بوده. آنها در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می­شوند. رایج ترین آنها غذاهای «کنسرو شده» است. این فراورده ها اغلب تحت تأثیر تیمارهای گرمایی قرار گرفته و نگهداری می شوند، اگرچه برخی از گوشت ها ممکن است به صورت منجمد به بازار عرضه شوند. اغلب غذاهای آماده مرطوب، خوشخوراک هستند. ممکن است به دلیل خوشخوراکی و در مقایسه با نیاز نگهداری آنها و با توجه به غریزه و تمایل حیوان برای مصرف زیاده از حد آنها، موجب چاقی شان شود. البته صاحبان حیوان خانگی به سرعت درک می کنند که حیوان آنها تمایل و ترجیح بیشتری نسبت به این مواد نشان می دهد و در صورت فراهم بودن ازاد آن، مقدار زیادی را مصرف کرده و مشکل چاقی آنها تشدید می شود.

مصرف بیش از اندازه پروتئین به این معنی است که فراوده های نهایی حاصل از متابولیسم پروتئین باید از طریق فضولات دفع شود. حیواناتی که دچار مشکل کبد یا کلیه هستند، در چنین مواردی در معرض خطر قرار می گیرند.

غذاهای مرطوب خوش خوراک تر و قابل هضم تر از غذاهای خشک هستند. آنها به ازای هر واحد وزن ماده خشک، مقدار چربی بیشتری دارند و به همان تناسب در مقایسه با جیره های خشک قیمت بالاتری دارند. لازم است پس از باز کردن بسته بندی این مواد، آنها را در یخچال نگهداری کرد. غذایی که در اختیار حیوان قرار می گیرد اگر بیش از اندازه نگهداری شده و بلافاصله مصرف نشود، خشک میشود. بعدها حیوان تمایلی به مصرف آنها نشان نمی دهد. در این حالت اتلاف مواد خوراکی خیلی بالا است.

ب- «نیمه مرطوب». دارای ۳۰ درصد رطوبت هستند. آنها اغلب مواد خوراکی کاملی می باشند. معمولاً در میان فویل های آلومینومی یا بسته بندی های سلفون عرضه می شوند. گوشت و مواد خوراکی غله ای، پخته شده و به صورت خمیر در می آیند که از میان یک دستگاه اکسترودر عبور کرده و به قطعات کوچکتری تقسیم می شوند. معمولاً به این مواد خوراکی مقداری اسید زده می شود تا pH آن کاهش یابد و از رشد باکتری ها و قارچ­ها جلوگیری شود. آنگاه آنها را با شربت ذرت یا مواد دیگر پوشش دار می کنند. این پوشش با آب پیوند برقرار کرده و از خشک شدن خوراک جلوگیری می کند و ما را مطمئن می سازد که ماده خوراکی رطوبتی برای رشد میکروب­ها ندارد.

خوراک های نیمه مرطوب طول عمر زیادی دارند، نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و می توان آنها را به شیوه آزاد در اختیار حیوان قرار داد. قیمت آنها کمتر از غذاهای مرطوب است و دارای تنوع مواد خوراکی هستند. پوشش شربتی آنها موجب افزایش قابلیت هضم انرژی آنها می شود. این نوع غذاها برای حیوانات دیابتی مناسب نیستند.

ج- «خشک». این مواد دارای ۱۰ تا ۱۴ درصد رطوبت هستند و به این دلیل نگهداری آنها راحت است. این مواد در پاکت بسته بندی مخصوص حیوانات یا کارتن­ها نگهداری میشود. به دو صورت به بازار عرضه می شوند. ممکن است به صورت غذای کامل یا مکمل باشند:

1- «آرد خشک». حاوی غلات خرد یا فلیک شده و سبزیجات که در برخی موارد کنسانتره های پروتئینی خشک به آنها افزوده می شود. این مواد یا به صورت مخلوط و یا از مواد خوراکی خشک شده آماده می گردند و یا با یک خمیر مخلوط شده و همچون غذاهای نیمه مرطوب اکسترود می­شوند. حرارت تولید شده در جریان اکسترود شدن آنها موجب تجزیه مناسب نشاسته می گردد. این کار هضم آن را افزایش می­دهد. غذای آماده از نوع خشک به اشکال خاصی تولید میشود. و بعد از عمل اکسترود، خشک می شوند. گاه با استفاده از یک لایه چربی، پوشش دار و بسته بندی می گردند.

مخلوط­هایی که به شیوه شل و ول فراهم شده باشند، کمتر قابل هضم هستند.  برای اینکه حیوان نیازهای غذایی خود را تأمین کند مقدار بیشتری از آنها را مصرف می کند.  در نتیجه سیستم گوارشی آنها فعالیت بیشتری میکند. و آنها مدفوع بیشتری تولید می کنند. و همه اینها برای صاحبان آنها درد سر بیشتری تولید می کند.

امتیازی که این مواد دارند این است که به راحتی می توان اجزاء ترکیب شده خوراک را دید ولی از آنجا که انواع مواد مخلوط شده دارای اندازه ها و وزن های متفاوتی هستند، موجب جداسازی آنها از یکدیگر شده و قطعات سنگین تر به قسمت پایین ظروف محتوی آن می روند. در نتیجه جیره مصرفی حیوان از روزی به روز دیگر تغییر می کند. مقدار این تغییر تابع جداشدگی مواد خوراکی است. اغلب چنین مخلوط­هایی را قبل از مصرف می خیسانند. و اگر بلافاصله خورده نشوند، بوی نامطبوعی تولید می کنند که اغلب دور ریخته شده و ضایع می شوند.

غذاهای اکسترود شده اغلب به صورت خشک خورده می شوند و در نتیجه به صورت آزاد در اختیار حیوان خانگی قرار می گیرد. اغلب این مواد را به صورت مخلوطی از اشکال و رنگ­های مختلف می سازند تا تنوع رنگی ایجاد شود. تنوع رنگ و شکل مواد غذایی، حاوی عناصری از تمایلات و علایق انسانی است. وجود اثر جزئی ساینده در غذاهای اکسترود شده به دندان ها کمک می کند تا از تجمع پلاک­ها بر روی دندان حیوانات جلوگیری شود.

۲- «بیسکویت». از آرد گندم ساخته شد و اغلب توسط کلسیم و ویتامین های محلول در چربی تقویت می­شوند. می توان آنها را به اشکال مختلف در آورده و پخت و بعد از پختن آنها را به صورت­های مختلف ریز کرد. بیسکویت ها اغلب غذاهای مکمل هستند و به ندرت غذای کامل حیوانات خانگی را به صورت بیسکویت می سازند.

غذاهای خشک ارزان تر از غذاهای مرطوب و نیمه مرطوب هستند و نیاز به فضای نگهداری کمتری دارند و لازم نیست آنها را در یخچال نگه داریم ولی اغلب خوش خورکی کمتری دارند.

گران ترین جیره های حیوانات خانگی، «غذاهای با فرمول ثابت» می باشد به این معنی که تمامی دستجات و بچ­های آنها در تاریخ های مختلف، دارای مواد خوراکی ثابتی است. این در حالی است که در غذاهای آماده دیگر ممکن است از هر بچ به بچ دیگر، مواد خوراکی بکار رفته تغییر کند. البته باید توجه داشت که در هر دو حالت ترکیب مواد مغذی آنها ثابت باقی می ماند. ولی منبع تأمین مواد خوراکی بکار رفته در آنها تغییر می­کند. این عمل به آن علت انجام می شود که بتوانند با توجه به قیمت مواد اولیه قیمت نهایی جیره را کاهش دهند. هر ماده خوراکی که ارزان تر بود در جیره امروز بکار می رود.

انواع غذای گربه

وارد هر فروشگاه حیوانات خانگی یا پت شاپ که می شوید، مجموعه ای از غذاهای مختلف مخصوص گربه ها مانند غذای کنسروی و غذای خشک را می بینید.

غذای کنسروی و مرطوب به شکل های مختلف مانند چانک (تکه های گوشت در آب)، پوچ، سوپ، پته و … موجود هستند که درصد بیشتری از این نوع غذا را آب تشکیل می دهد و برای سلامتی گربه بسیار مفید است. گربه ها معمولا در مقایسه با سگ ها آب کمتری می نوشند و غذای کنسروی آب مورد نیاز بدن گربه را تامین می نماید تا دچار مشکلات گوارشی و مجاری اداری و کلیوی نگردد.

طرز تهیه غذای خشک گربه

غذای خشک گربه با ترکیب مواد اولیه خشک و مرطوب و تبدیل آن به یک خمیر یکدست شروع می شود. در فرآیند اکستروژن (روش تهیه غذای خشک)، خمیر تحت فشار گرم می شود. سپس از طریق یک ماشین قالبندی که دانه های غذای خشک (کیبل ها) را می برد، شکل داده می شود. اندازه و شکل دانه ها با توجه به مشخصات محصول متفاوت است. دانه ها بعد از خشک و خنک شدن داخل بسته بندی قرار می گیرند و روانه فروشگاه ها می شوند.

مزیت استفاده از غذای خشک برای گربه چیست؟

غذای خشک یک غذای کامل است. و همه مواد مغذی مورد نیاز گربه را شما را تامین می کند. این غذا طوری فرموله شده است تا قسمت اصلی رژیم غذایی گربه شما باشد. غذاهای کمکی دیگر نباید بیش از 10٪ از رژیم غذایی گربه شما را تشکیل دهند.

غذای خشک گربه دارای ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز گربه هاست. این مواد به غذای خشک گربه اضافه می گردد تا ضامن سلامتی گربه باشد. برخی از مواد ضروری و مورد نیاز گربه ها مانند تورین به طور طبیعی و با خوردن غذاهای خانگی در بدن گربه تولید نمی شوند.

فواید غذای خشک برای سگ در پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

غذای خشک محصولی است که به طور اختصاصی برای تغذیه حیوانات خانگی از جمله سگ ها، زیر نظر متخصصین این امر تهیه شده است و در پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات نگه داری میشود.

1. افزایش سلامتی، شادابی و طول عمر مفید سگ

سگ شما با توجه به سن، نژاد، شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارد. همچنین بسیاری از غذاهایی که ما می خوریم برای آن ها مضر و حتی گاهی مرگ آور است.

استفاده از غذایی غیر از غذای مخصوص برای سگ ها منجر به کاهش عمر مفید آن ها می گردد و عوارضی چون حساسیت، مشکلات پوستی، بیماری های کبدی و کلیوی را به همراه دارد. مصرف غذای خشک این مشکلات را به نحو چشمگیری کاهش می دهد.

2. افزایش سلامتی دهان و دندان سگ

غذای خشک سگ با توجه به موارد بالا و حذف عامل های بیماری زا تهیه می شود. یکی از فواید حائز اهمیت غذای خشک سگ، حفظ سلامتی دندان های آن هاست. بافت سفت و ترد و همچنین مواد افزوده شده به غذای خشک موجب کاهش جرم دندان می شود. و سلامتی دهان و دندان سگ را افزایش می دهد.

سگ هایی که غذای خشک می خورند نفس خوشبو تر و دندان های سفید تری نسبت به حیواناتی که با غذای خانگی تغذیه می شوند دارند و کمتر نیاز به جرمگیری پیدا می کنند. همچنین جویدن در سگ ها نیاز طبیعی آن ها به این امر را برآورده می سازد و به نوعی موجب کاهش استرس در آن ها می گردد

3. رساندن ویتامین ها و مواد مغذی به بدن سگ

از دیگر فواید غذای خشک سگ می توان به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن اشاره کرد. بدن سگ ها قادر به تولید و تامین برخی از مواد مورد نیازشان نیست. با خوردن غذای خانگی این نیاز برآورده نمی گردد.

با توجه اینکه انواع ویتامین ها و مواد مغذای به غذای خشک سگ اضافه می شود، این کمبود با تغذیه روزانه برطرف می گردد و سگ شما رشد بهتری خواهد داشت.

پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

پاکت بسته‌بندی غذای حیوانات محصولی مقاوم و بی نظیر برای نگهداری مواد غذایی در برابر فاسد شدن است،

با توجه به این که غذای حیوانات دارای تاریخ انقضا و فاسد شدن هستند، پس انتخاب پاکت مناسب نقش موثری در نگهداری غذای حیوانات دارد.

این پاکت ها علاوه بر کاربردی بودن در مقایسه با دیگر بسته بندی ها مقرون به صرفه تر هستند.

به علاوه با داشتن قابلیت طراحی ساده ظاهر بسیار شیک و مشتری‌پسند به محصولات خواهد داد.

در زمان تولید بسته‌بندی غذای حیوانات دو فاکتور مهم و قابل توجه باید رعایت شود، اول قالب و بدنه پاکت

دوم نحوه باز و بسته شده درب پاکت

توجه به فاکتور‌های مذکور، نمونه‌های بی‌نظیر از پاکت تولید شده است.

بدنه پاکت با فرم ته‌گاست یا ایستاده، بغل گاست و باکس پوچ تولید میشود. و برای نحوه باز و بسته شدن درب حالت‌های متفاوت زیپ دار و بدون زیپ در نظر گرفته میشود.

بهترین پیشنهاد از طرف تولید کنندگان و حتی فروشگاه داران خرید محصولات زیپ دار است که سبب محافظت مطمئن از غذای حیوانات خواهد شد.

به علاوه این نمونه از بسته بندی نیاز مصرف‌کنندگان را برای نگهداری باقی مانده غذا در ظرف دیگر از بین می‌برد.

در نتیجه شما می‌توانید تا آخرین مقدار غذای حیوانات را در همان بسته بندی نگهداری کنید.

خصوصیات پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

افزایش ماندگاری  غذای حیوانات

جلوگیری از فساد غذای حیوانات

چاپ با کیفیت و طراحی ظاهر بسیار شیک

جلوگیری از نفوذ آلودگی به داخل پاکت غذای حیوانات

پاکت ‌ها

پاکت ها به علت جذابیتی منحصر به فردی که دارند به عنوان رایج ترین نوع بسته بندی برای انواع خوراک حیوانات شناخته میشوند.

قابلیت حمل آسان و محافظت از خوراک‌های خشک، نیمه خشک و خیس به آسانی در این پاکت‌ها ممکن می‌باشد.

که برای تولیدکنندگان داخلی امکان ورود به بازارهای جهانی را میسر می‌سازد.

پاکت باکس‌پوچ

محبوب‌ترین بسته‌بندی برای این صنعت، پاکت باکس‌پوچ می‌باشد که قابلیت ایستایی بسیار عالی دارد و با استفاده

از زیپ‌کیپ، خوراک حیوانات خانگی همیشه تازه می‌ماند و عطر و طعم خود را از دست نمی‌دهد.

پاکت بغلگاست

ساختار مکعب مستطیل شکل فضای بسیار مناسبی ایجاد می‌نماید. پاکت‌های بغل گاست معمولا برای وزن های بالای

پنج کیلوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای استحکام بسیار خوبی هستند.

پاکت ایستاده زیپ دار

پاکت‌های زیپ دار در حفظ تازگی محصول نقش بسزایی دارند و ماندگاری محصول را نیز افزایش می‌دهند.

پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات

با توجه به توضیحات بالا و افزایش رو به روز بازار مصرف کننده، بسته بندی پاکت زیپ دار مرقون به صرفه ترین و بهترین انتخاب میباشد.

در سایت زیپ پک تمام مدل ها به صورت خام قرار دارد. و شما در صورت احتیاج میتوانید چاپ سیلک روی پاکت های خام را سفارش بدهید.

چاپ سیلندری

برای سفارش فول کالر داشتن این موارد الزامی میباشد.

  • داشتن مجوز
  • سفارش 1 تنی از یک سایز
  • با توجه به سایز شما تعداد طرحی که در یک ست سیلندر جاگذاری میشود توسط کارشناسان ما اعلام میشود.

سخن زیپ پک

امروزه با توجه به رشد بسته بندی و آگاهی چندین برابر مصرف کننده کیفیت حرف اول را میزند.

شما بهترین کیفیت را تولید یا تأمین کنید ولی در ساخت فضای بصری عملکرد مثبتی نداشته باشید نتیجه عالی به دست نمیاورید.

پس داشتن یک پاکت بسته بندی مخصوص غذای حیوانات چه در بحث ساخت فضای بصری چه در فروش بیشتر تأثیر بسیار چشم گیری دارد.

اگر شما جونده در خانه خود دارید، پاکت بسته بندی غذای جوندگان میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *