پاکت بسته بندی لواشک

پاکت بسته بندی لواشک

در این مقاله ابتدا به ویژگی های لواشک و نحوه تهیه لواشک میپردزایم سپس پاکت بسته بندی مناسب لواشک را بررسی میکنیم.

لواشک چیست؟

لواشک خوراکی ایرانی‌الاصل است که در مزه‌های ترشی و شوری از شیره غلیظ شده و قوام آمده‌ی میوه‌های گوشتی تهیه می‌شود. برای تهیه این خوراکی از میوه‌هایی همچون انواع آلو، سیب، قیصی، کیوی، انار و… استفاده می‌کنند. مزه‌ی ترش لواشک جذابیت خاصی دارد و در کل این خوراکی‌ها را برای رسیدن به‌ همین مزه‌های جذاب از ترشی و شوری تهیه می‌کنند.

نام لواشک برگرفته از کلمه لواش است. لواش در اصطلاح به هر چیز پهن و نازک که خشک‌ شده باشد، گفته می‌شود. لواشک نیز از عصاره پهن شده و خشک‌ شده انواع میوه تهیه می‌شود. در اصطلاح متخصصان علوم تغذیه، لواشک نوعی کنستانتره است. کنسانتره طیف بزرگی از خوراکی‌ها بر پایه عصاره میوه‌ها می‌باشد. از آنجایی‌که لواشک نیز از عصاره میوه‌ها تهیه می‌شود، در اصل نوعی کنسانتره محسوب شده است. اما کنسانتره‌ای طبیعی، سنتی، اصیل و خوش‌مزه است.

اگر چه در این ایام لواشک‌ها را به ‌عنوان تنقلات ترش‌مزه می‌شناسیم؛ اما ریشه‌های ابداع آن برای مقاصد تفریحی و تنقلاتی نبوده ‌است. لواشک نوعی روش نگهداری خوراکی‌ها برای طولانی ‌مدت می‌باشد. در ایام گذشته که چیزی به‌ عنوان یخچال و سردخانه وجود نداشت، بخش بزرگی از میوه‌ها را به شکل لواشک خشک می‌کردند تا برای مدت طولانی باقی بمانند. البته از آنجا که لواشک مزه‌ی ترش و شور شده‌ای از میوه‌ها را دارد، حالا به ‌عنوان تنقلاتی جذاب شناخته می‌شود.

طرز تهیه لواشک چگونه است ؟

برای تهیه لواشک، میوه‌ها را به شکلی پهن شده در مقابل نور خورشید خشک می‌کنند. هسته‌ی میوه‌ها جدا شده و بخش گوشتی میوه درهم‌ آمیخته، همراه با اضافه شدن نمک بر روی سینی‌های بزرگ پهن می‌کنند تا در مقابل تابش نور خورشید خشک شوند. به ‌این ‌ترتیب بسته به اینکه از کدام میوه استفاده کرده باشید، انواع لواشک تهیه می‌شود. در عین ‌حال مزه لواشک بسته به ترشی و شیرینی تا حجم نمک اضافه شده متفاوت است. انواع لواشک در مزه‌های ترش، شیرین، ملس، ترش‌وشور و… تهیه می‌شود. اما لواشک ترش به نسبت از دیگر مزه‌ها محبوبیت بالاتری دارد. تا جاییکه هر اندازه لواشک ترش‌تر باشد، در نزد دیگران جذاب‌تر و محبوب‌تر است.

تاریخچه لواشک چیست؟

لواشک خوراکی اصیل ایرانی‌ها است که قدمت آن به چند هزار سال پیش باز می‌گردد. حتی در نقش برجسته‌های تخت ‌جمشید هم می‌توانید نمادهایی از لواشک را ببینید. ماجرای لواشک از خلاقیت ایرانی‌ها برای نگهداشتن خوراکی‌ها آغاز می‌شود. البته در ایام باستان تقریباً همه تمدن‌ها هنر نگهداری درازمدت خوراکی‌ها را می‌دانستند. آنها با نمک سود کردن مواد غذایی از فساد خوراکی‌ها در درازمدت جلوگیری می‌کردند. اما هنر نگهداری درازمدت میوه ماجرایی بود که تنها در نزد ایرانی‌ها به ‌وجود آمد.

ایرانی‌ها در ایام باستان بخش بزرگی از میوه‌های فصلی که بازار مصرف بود را به شکل لواشک درمی‌آوردند تا از آنها در دیگر ایام سال استفاده کنند. آنها هنر استفاده مناسب از نمک در کنار میوه‌های گوشتی را یاد گرفته بودند. در عین حال از قدرت خورشید برای خشک کردن غیرمستقیم میوه‌ها استفاده می‌کردند.

آب اصلی‌ترین دلیل پوسیده شدن میوه است و اگر بتوانید بدون تخریب بافت میوه، آب آن را استخراج کنید، عصاره خشک‌ شده میوه برای مدت‌ها باقی می‌ماند. نمک نیز عنصر مکمل است که به اندازه‌ی مناسب تا جاییکه لواشک را شور نکند، استفاده می‌شود. حضور نمک مانع از کپک زدن لواشک در درازمدت خواهد شد. البته امروزه پاکت های بسته بندی لواشک نیز در عدم فساد شدن آنها موثر اند.

انواع لواشک کدامند؟

لواشک‌ها تماماً از میوه‌ها تهیه می‌شوند. لواشک در اصل هنر خشک کردن میوه است. البته این خشک کردن رنگ و لعابی متفاوت دارد. زیرا قرار است گوشت میوه‌ها را بر سطوح صاف گسترانده و آنها را در مقابل تابش غیرمستقیم نور خورشید خشک نمایید.

از میوه‌های گوناگون برای تهیه لواشک استفاده می‌شود. مسیر تهیه انواع لواشک کم‌وبیش یکسان است. انواع لواشک براساس نوع میوه متفاوت هستند. از میوه‌های متنوع مانند آلو، زردآلو، آلوچه، گلابی، انجیر، هلو، تمشک، زرشک، گوجه‌سبز، سیب، شاتوت، توت‌فرنگی، زغال‌اخته و انار برای تهیه انواع لواشک استفاده می‌کنند. هر میوه مزه‌ی خاص خودش را دارد که در دنیای لواشکی شده این مزه را در ترشی و شوری جذاب خواهید داشت. به ‌این ‌ترتیب مزه لواشک انار، همان مزه انار ترش شده ‌است و این مزه در سیب، هلو، انجیر و… نیز یکسان است.

لواشک روش خشک کردن میوه در ایده‌های سنتی ایرانی است. هنوز هم شهرهای اصیل ایرانی هستند که انواع لواشک خانگی با همان اصالت باستانی را تهیه می‌کنند. اما این خوراکی آن‌چنان جذاب شده ‌است که حالا رنگ ‌و بوی انواع لواشک صنعتی نیز بسیار پررنگ است. این لواشک‌های صنعتی با همان روش‌های سنتی اما با استفاده از دستگاه در حجم زیاد تهیه می‌شوند. انواع لواشک چه در مدل‌های صنعتی و خانگی به ‌قرار زیر هستند.

لواشک صنعتی

سطح استقبال از لواشک آن‌چنان زیاد است که نمی‌توان تقاضای بازار را تنها با انواع لواشک خانگی تأمین نمود. انواع لواشک صنعتی در تنوع گسترده برای تولید حجم زیاد این خوراکی ترش‌مزه می‌باشد. البته در تهیه لواشک صنعتی از مواد خوراکی تکمیلی، متفاوت از طرز تهیه لواشک خانگی استفاده می‌شود.

در تهیه لواشک صنعتی برای رسیدن به قوام بیشتر میوه، از پکتین استفاده می‌شود. در عین ‌حال برای هر چه ماندگارتر شدن لواشک صنعتی و همچنین طعم ترش و شور از اسیدهای آلی خوراکی و یا نمک استفاده می‌کنند. همچنین برای رسیدن به طعم ترش و شیرین از شکرهای مصنوعی مانند گلوکز و یا ساکارز استفاده می‌شود. لواشک صنعتی نمی‌تواند جایگاه اصیل لواشک خانگی را داشته باشد. اما گاهاً در ایجاد طعم و مزه و حتی ماندگاری، بهتر از نمونه‌های خانگی است. به هر صورت در حال حاضر بخش بزرگی از لواشک‌های بازار را از همین نمونه‌های صنعتی شده تهیه می‌کنند.

لواشک خانگی

همان ‌طوری ‌که از نام این نوع برمی‌آید، تماماً در فضاها و کارگاه‌های سنتی خانگی و یا روش‌های کاملاً باستانی تهیه می‌شود. لواشک خانگی ترکیب سالم‌تری به نسبت از لواشک صنعتی دارد. قطعاً در تهیه لواشک خانگی مواد افزودنی کمتری اعم از نمک، شکر، اسید و یا مواد نگهدارنده استفاده شده ‌است. لواشک خانگی تماماً از تلغیظ و خشک شدن میوه‌ها در مقابل نور خورشید و هوای آزاد تهیه می‌شود

نبود مواد اضافی، ترکیب غذایی لواشک خانگی را سالم‌تر کرده ‌است. اما مشکل این لواشک‌ها خشک شدن آنها در فضای آزاد می‌باشد. فضایی که گاهاً در مسیر عبور حیوانات و حشرات قرار دارد. البته حالا اکثر تولیدکنندگان لواشک خانگی از ملاحظات بهداشتی مناسبی در کارگاه‌های خود استفاده می‌کنند و عموماً دچار مشکلات بهداشتی از این قبیل نمی‌شوند.

روش تهیه لواشک خانگی چگونه است؟

مزه لواشک کاملاً وابسته به نوع میوه‌ای است که انتخاب کرده‌اید. اگر علاقه به تهیه لواشک شیرین دارید، از میوه سیب استفاده کنید. برای تهیه لواشک با مزه‌های ملس شده از میوه‌های آلوچه و زردآلو استفاده کنید. اما اگر علاقه به ترش شدن لواشک دارید، از میوه‌های ترش‌مزه مانند آلبالو، آلواخته و البته انار استفاده کنید.

مرحله اول تهیه لواشک :

برای تهیه لواشک خانگی علاوه‌بر میوه به اندازه کافی نیاز به مقداری نمک و اندکی روغن مایع نیز دارید. وقتی مقدمات کار فراهم است، وقت آن است که لواشک خانگی خودتان را تهیه کنید. برای این منظور همه میوه‌ها را شسته و هسته گیری کنید. پوست میوه‌ها را نیز جدا کنید. برای تهیه لواشک میوه‌های خاص مانند لواشک انار با چالش جدی‌تری مواجه هستید. زیرا هر دانه انار در غلافی سفید رنگ احاطه شده‌ است. تمام دانه‌ها را عاری از غلاف سفیدرنگ جدا کنید. سپس تمام میوه‌های پوست کنده شده را داخل قابلمه با حجم کافی بریزید. داخل قابلمه آن‌قدر آب بریزید تا سطح تمام میوه‌ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز برای حداقل دو ساعت حرارت دهید.

نکته مهم مرحله اول

در تمام مدت زمان پخته شدن میوه‌ها، محتویات ظرف را دائماً هم بزنید و نگذارید تا میوه‌های ته ظرف سوخته و اصطلاحاً ته بگیرد. میوه‌های ته گرفته ظرف تلخ مزه هستند و مخلوط شدن آنها با دیگر میوه‌های در حال پخته شدن باعث تلخی لواشک می‌شود. لذا لازم است در صورت ته گرفتن، حتماً بخش‌های سوخته را از دیگر میوه‌های در حال پختن جدا کنید. در حین هم زدن نیز سعی کنید تا میوه‌ها را له کنید. به ‌این ‌ترتیب لواشک شما قوام بهتری پیدا می‌کند.

مرحله دوم تهیه لواشک :

در انتهای زمان پخت اندکی نمک اضافه کنید. اضافه کردن نمک اختیاری است. این نمک اضافه شده باعث افزایش ماندگاری لواشک می‌شود. نمک طبیعی‌ترین و شاید بهترین افزودنی است که طول عمر و ماندگاری مواد غذایی را زیاد می‌کند. برای ایجاد طعم شور در حجم ترش لواشک نیز می‌توانید از نمک استفاده کنید. البته حضور نمک کاملاً اختیاری است.

اگر مقدار ترشی لواشک به اندازه دلخواه شما نیست، می‌توانید به میوه‌های در حال پخته شدن مقداری رب انار ترش اضافه کنید. رب انار ترش مزه هر نوع لواشک را غنی‌تر و جذاب‌تر می‌نماید.

پس‌ از طی شدن مدت زمان پخت میوه‌ها، اجاق را خاموش کنید و بگذارید تا ظرف حاوی میوه‌های پخته ‌شده کمی سرد شود. پس‌ از سرد شدن، همه میوه‌های پخته شده را داخل سبدی ریخته و با کمک کفگیر آنها را خوب له می‌کنیم. له کردن میوه‌ها را تا جایی ادامه دهید که دیگر هیچ بخش سفت و مجزا از خرده میوه‌ها وجود نداشته باشد. در این مرحله باید به مایعی غلیظ از میوه‌های پخته‌ شده رسیده باشید. غلظت این مایع شبیه به ماست همزده است.

مرحله آماده‌سازی لواشک‌ها

مرحله آخر جذاب‌ترین بخش در طرز تهیه انواع لواشک خانگی است. در این مرحله باید مایع غلیظ تهیه شده از میوه‌های پخته را بر سطوحی صاف بگسترانیم. برای این منظور از سینی‌های فلزی استفاده کنید. یک نایلون نازک بر سطح سینی بگسترانید. سپس مایع میوه‌های پخته شده را بر سطح سینی بریزید و با ابزاری مانند قاشق پهن میوه‌ها را بر سطح سینی بگسترانید. ضخامت لواشک را تا آنجا که می‌توانید کم کنید. ضخامت زیاد لایه‌ی لواشک باعث کپک زدن آن می‌شود. توصیه می‌شود که ضخامت لواشک شما بیشتر از ۸ میلی‌متر نباشد.

سینی‌ها را در مکان آفتاب گیر اما بدون رطوبت قرار دهید. بهتر است از تابش غیرمستقیم آفتاب اما نه در فضایی سایه مانند برای خشک کردن لواشک‌ها استفاده کنید. دو الی سه روز زمان می‌برد تا لواشک‌های خانگی شما آماده شوند. پس ‌از آماده شدن، لایه نازک نایلون دیگری بر روی سینی بگسترانید. حالا لواشک خانگی شما آماده است. آن را در اندازه‌های مناسب برش بزنید و لواشک‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. حالا برای مدت‌ها در محیط خانگی خودتان از لواشک خانگی خوشمزه، آن‌هم محصول هنرنمایی خودتان در اختیار دارید.

با انواع لواشک آشنا شوید

  • لواشک زرشک

    زرشک، میوه ترش‌مزه‌ای است و لواشک آن از محبوب‌ترین لواشک‌های اصیل ایرانی است. زرشک میوه‌ی بومی فلات مرکزی ایران است. برای همین است که لواشک آن تا این اندازه در نزد ایرانی‌ها محبوب و دوست‌داشتنی است. برای تهیه لواشک زرشک باید قبل ‌از آغاز مرحله پخت، دانه‌های زرشک را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس نمایید. دانه‌های زرشک سخت هستند و جز با خیساندن آنها در آب نمی‌توانید مرحله قوام نهایی مناسب لواشک را تهیه کنید. لواشک زرشک از جمله لواشک‌های ترش‌مزه است.

  • لواشک کیوی

    کیوی از جمله میوه‌ها با مزه ملس است. این میوه در اصل شیرین است. اما شیرینی آن طعم خاصی همراه با ترشی دارد. البته مزه‌ی کیوی کاملاً وابسته به رسیده بودن و یا کال بودن آن متفاوت است. هر چه کیوی گوشت سفت‌تری داشته باشد، طعم آن به ترشی نزدیک‌تر است. برای تهیه لواشک کیوی، پس ‌از پوست‌کنی، تمام میوه را داخل همزن ریخته و مخلوط کنید. سپس این مخلوط تهیه شده از میوه‌های کیوی را در ظرفی مناسب برای حداقل دو ساعت بپزید. باقی مراحل شبیه به دستور پخت عمومی لواشک‌ها می‌باشد.

  • لواشک گوجه سبز

    لواشک گوجه سبز از جمله لواشک‌های محبوب است. گوجه سبز میوه محبوب تابستانی است و لواشک آن نیز جایگاه دوست‌داشتنی خاص خودش را دارد. برای تهیه لواشک گوجه سبز معمولاً از اندکی زرشک نیز استفاده می‌کنند. گوشت میوه گوجه سبز سخت است و ساده به قوام مورد نظر برای تهیه لواشک نمی‌رسد. روش پختن گوجه سبز در مراحل تهیه لواشک اندکی متفاوت از روش عمومی آن است. در مرحله پختن ابتدا نیاز به شعله حرارت زیاد است تا لواشک‌ها در آب جوشیده به مدت طولانی قرار بگیرند. به ‌این ‌ترتیب نرمی مناسب برای قوام نهایی لواشک را دارند. در مرحله پس ‌از پخت نیز نیاز به صافی دارید تا ناخالصی‌های گوجه‌سبز پخته شده را جدا کنید.

  • لواشک شاتوت

    شاتوت میوه‌ی محبوب و جذاب تابستانی است. مزه‌ای شیرین آمیخته با ترشی ملایمی دارد. مزه‌ای که کاملاً مناسب تهیه کردن لواشک می‌باشد. لواشک شاتوت محبوب است و اندکی هم از دیگر لواشک‌ها گران‌تر می‌باشد. در روش تهیه لواشک شاتوت همان الگوی دستورالعمل اصلی را دنبال کنید. با این تفاوت که قبل ‌از آغاز مرحله پخت می‌توانید همه توت‌ها را به وسیله همزن یکدست مخلوط کنید.

  • لواشک هلو

    هلو میوه‌ی تابستانی است. بافت گوشتی نرم با مزه‌هایی از ترشی و شیرینی دارد. گوشت میوه هلو به ‌راحتی قوام مورد نظر لواشک را پیدا می‌کند. هلوها را پوست بگیرید و آنها را همراه اندکی شکر در ظرف مناسبی حرارت دهید. وجود شکر مسیر خشک شدن هلو و تهیه لواشک هلو را تسریع می‌کند. در عین ‌حال مزه‌ی هلو را در فضایی بهتر از ترشی و شیرینی قرار می‌دهد. لواشک هلو در دسته لواشک‌های شیرین قرار می‌گیرد و چندان در عرصه ترشی‌ها طعم مناسبی ندارد.

  • لواشک انار

    لواشک انار از خوشمزه‌ترین لواشک‌های ایرانی است. انار میوه بومی سرزمین ایران است. تا جاییکه ایرانی‌ها خیلی بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا از این میوه دارند. انار میوه فرهنگی ایرانی‌ها است. این میوه ریشه‌های عمیق فرهنگی با سبک زندگی ایرانی‌ها دارد. لواشک انار به اندازه‌ی خود انار خوشمزه است. مزه لواشک انار کاملاً وابسته به مزه‌ی دانه‌های انار می‌باشد. اگر از دانه‌های شیرین انار تهیه کرده باشید، لواشک اناری شیرین و یا ملس مزه دارید. اما اگر از دنیای لواشک‌ها به ‌دنبال مزه‌های ترش آن هستید، باید لواشک انار تهیه شده از انار ترش را تجربه کنید. طرز تهیه لواشک انار شبیه به دیگر لواشک‌ها است. با این تفاوت که یک مرحله پخت مقدماتی دارد تا دانه‌های انار نرم شود و بتوان هسته آنها را جدا کرد.

 ویژگی های مهم بسته بندی لواشک

برای انتخاب بسته بندی لواشک باید این موارد را در نظر بگیریم:

  • غیر قابل نفوذ بودن در مقابل هوا و رطوبت
  • در امان نگه داشتن لواشک از نفوذ حشرات
  • چندین بار مصرف بودن بسته بندی
  • چاپ پذیر بودن در کمترین میزان سفارش
  • کم جا بودن بسته بندی
  • ایجاد فضای بصری در قفسه برای مصرف کننده
  • پر کردن آسان
  • سایز بندی مختلف
  • تنوع در مدل های متنوع
  • رنگ بندی
  • دائم موجود بودن

بهترین پاکت بسته بندی لواشک

با توجه به نیاز بازار و مصرف کننده بهترین انتخاب برای پاکت بسته بندی لواشک پاکت زیپ دار می باشد.

چون همه ویژگی هایی که در بالا بررسی شد ، پاکت زیپ دار دارا میباشد.

انتخاب پاکت بسته بندی زیپدار جهت بسته بندی لواشک

سخن زیپ پک

با وجود نیاز مبرم مصرف کننده و فروش بسیار بالای لواشک وقت این رسیده به تقویت بسته بندی این محصول برسید که مطمئنا پاکت بسته بندی لواشک  فروش بیشتری را  نصیب شما میکند.

سایت زیپ پک تمام نیاز های شما را در پاکت بسته بندی لواشک رفع میکند.

۱ دیدگاه برای “پاکت بسته بندی لواشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *